Nowe autobusy dla Lublina! Koszt? Ponad 70 milionów złotych

13 godzin temu
Zdjęcie: Solaris Urbino 18 Plug in Hybrid


W Lublinie podpisano dziś (24.06) kontrakt, który znacząco odmieni komunikację miejską. Do taboru MPK Lublin trafi 20 nowoczesnych, przegubowych autobusów hybrydowych typu plug-in. Umowę na ich dostawę podpisano ze spółką Solaris Bus & Coach. To pierwszy tego typu zakup w historii lubelskiego MPK, możliwy dzięki unijnemu wsparciu.

Nowoczesność i ekologia na pokładzie

Zakupione autobusy będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Każdy z nich pomieści 120 pasażerów i zostanie wyposażony w:

  • monitoring wizyjny,
  • system zliczania pasażerów,
  • automaty biletowe,
  • porty USB,
  • tzw. „ciepłe guziki”,
  • głosową zapowiedź przystanków,
  • udogodnienia dla rowerzystów.

Oddam, szukam, pozdrawiam, praca

Sprawdź, co oferują i czego szukają mieszkańcy Lublina

Zobacz posty

Nowe pojazdy będą napędzane zarówno silnikiem spalinowym, jak i elektrycznym, co pozwoli na ograniczenie emisji spalin i hałasu. To odpowiedź na rosnące potrzeby mieszkańców i ambitne cele miasta w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Lublin już dziś spełnia unijny próg 40% pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Inwestujemy konsekwentnie w ekologiczny transport. Hybrydy typu plug-in to kolejny krok w stronę czystszego powietrza i lepszego komfortu podróżnych – podkreśla Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Wsparcie z Funduszy Europejskich

Koszt zakupu 20 autobusów i dwóch mobilnych ładowarek to 72,57 mln zł brutto. Aż 43 mln zł z tej kwoty pochodzi z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w ramach działania „Publiczny autobusowy transport zbiorowy”.

Zamawiane pojazdy to najwyższy standard, jaki możemy dziś zaoferować pasażerom – zaznacza Bogdan Kołciuk, prezes MPK Lublin. – Dzięki nim zastąpimy najbardziej wyeksploatowane autobusy z 2007 i 2008 roku.

Dostawa w dwóch transzach

Pierwszych pięć autobusów ma trafić do Lublina w ciągu 300 dni od podpisania umowy, natomiast pozostałe piętnaście – w ciągu 330 dni. Solaris, jako producent, odpowiada także za dostawę dwóch mobilnych ładowarek.

Jesteśmy dumni, iż możemy brać udział w „zielonej transformacji” Lublina – mówi Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach. – To dla nas istotny partner na mapie elektromobilności w Polsce.

Zobacz również

Nowe autobusy dla Lublina! Koszt? Ponad 70 milionów złotych

Autobusy komunikacji miejskiej dojadą z Lublina do kolejnych miejscowości, a może i do pobliskiego miasta

Paraliż na al. Unii Lubelskiej już za chwilę. Co z rowerzystami i ścieżką przy Bystrzycy?

Zgaśnie sygnalizacja świetlna na jednym ze skrzyżowań w Lublinie. Ma to pozwolić rozładować korki

Kolejne przetargi już w toku

To nie koniec ekologicznych inwestycji transportowych w Lublinie. MPK Lublin już ogłosiło przetarg na kolejne 9 autobusów hybrydowych typu plug-in – również z unijnym wsparciem w wysokości 24,7 mln zł.

Trwa także postępowanie przetargowe na zakup 20 trolejbusów, a realizowana jest już umowa na dostawę 20 autobusów wodorowych, które dostarczy firma Arthur Bus.

Idź do oryginalnego materiału