Nowe cenniki opłat drogowych w UE

3 godzin temu

Z początkiem 2025 wiele państw UE wprowadziło podwyżki opłat drogowych wynikające z Dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady znanej szerzej jako Unijna Dyrektywa o Eurowiniecie. W tym artykule przedstawiamy aktualne stawki w poszczególnych krajach.

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Polska, Węgry i Belgia: W Polsce i na Węgrzech opłaty drogowe wzrosły odpowiednio o 3% i 3,5% od 1 stycznia 2025 roku, natomiast w belgijskiej Walonii wzrost wyniósł 2,86%.
  • Austria i Szwajcaria: Austria podniosła opłaty o 7,4%, wprowadzając nowe taryfy dla autobusów i kamperów, a Szwajcaria zniosła zniżki dla pojazdów z filtrami DPF przy podwyżce stawek o 5%.
  • Czechy i Słowacja: W Czechach stawki opłat wzrosły średnio o 5%, podczas gdy na Słowacji wzrost opłat wynika głównie ze zmiany VAT z 20% na 23%.
  • Hiszpania, Portugalia i Francja: W Hiszpanii wprowadzono podwyżki opłat z możliwością zniżek przy większej liczbie przejazdów; w Portugalii wzrost opłat powiązano z inflacją (ok. 2%), a we Francji podwyżka wynosi 0,9%.

Polska

Nowe stawki opłat drogowych w Polsce są o ok. 3% wyższe od obowiązujących w zeszłym roku. Podwyżki obowiązują od 1 stycznia 2025 roku.

Kategoria pojazdu max. EURO 2 (A i S) max. EURO 2 (GP i G) EURO 3 (A i S) EURO 3 (GP i G) EURO 4 (A i S) EURO 4 (GP i G) min. EURO 5 (A i S) min. EURO 5 (GP i G)
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej > 3,5 t i < 12 t 0.57 0.47 0.5 0.41 0.41 0.33 0.29 0.24
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej >= 12 t 0.76 0.59 0.66 0.53 0.43 0.4 0.4 0.3
Autobusy pow. 9 miejsc niezaleĹĽnie od dopuszczalnej masy całkowitej 0.57 0.47 0.5 0.41 0.41 0.33 0.29 0.24

Tabela 1. Stawka opłaty elektronicznej (w zł) za przejazd 1 km drogi krajowej zgodnie z klasą pojazdów EURO w zależności od limitów emisji spalin. Źródło: https://etoll.gov.pl

Węgry

Z początkiem 2025 roku Węgry podniosły swoje opłaty drogowe o ok. 3,5%. Aktualne stawki przedstawiamy w tabeli poniżej:

Tabela 2. Stawki opłat drogowych (brutto w HUF) na Węgrzech obowiązujące od 1 stycznia 2025 r. Źródło: https://hu-go.hu/

Belgia – region Walonii

W belgijskiej Walonii stawki wzrosły o ok. 2,86%. Poniżej opłaty w euro za km (bez VAT) za przejazd po podwyżkach.

Euro 0 Euro 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4 Euro 5
Pojazd o DMC > 3,5 tony i < 12 ton 0,111 € 0,111 € 0,111 € 0,111 € 0,082 € 0,068 €
Pojazd o DMC ≥ 12 ton i ≤ 32 ton 0,216 € 0,216 € 0,216 € 0,216 € 0,187 € 0,173 €
Pojazd o DMC > 32 tony 0,247 € 0,247 € 0,247 € 0,247 € 0,218 € 0,204 €

Tabela 3. Opłaty drogowe w Belgii – region Walonia po podwyżkach. Źródło: https://www.viapass.be/en

Austria

Austria poniosła swoje stawki ok. 7,4%. Od 1 stycznia wprowadzono także zmiany inne zmiany w opłatach:

  • dla autobusów: wprowadzono oddzielną taryfę GO
  • dla kamperów: od 1 lipca 2024 są one klasyfikowane już jako pojazdy ciężarowe, a nie autobusy.
Tabela 4. Stawki opłat drogowy GO w euro za kilometr (bez 20% VAT) w Austrii obowiązujące od 1 stycznia 2025 r. Źródło: https://www.asfinag.at/en/toll/go-toll/

Szwajcaria

Szwajcaria wprowadziła podwyżki na poziomie 5%, a przy okazji zniosła zniżki dla pojazdów z filtrami cząstek stałych DPF.

Kategoria euro Kategoria podatkowa Wskaźnik
Euro 0 do 5 I 3,26 ct./tkm
II 2,82 ct./tkm
Euro 6 III 2,39 ct./tkm

Tabela 5. Opłaty drogowe obowiązujące w Szwajcarii od 1 stycznia 2025 r.

Czechy

Nowe stawki opłat drogowych w Czechach są wyższe średnio o 5%.

Klasa emisji EURO Maksymalna dopuszczalna masa Liczba osi Stawka [CZK/km]
EURO 0–IV (3,5 t; 7,5 t) 2 0.827
EURO 0–IV (<7,5 t; 12 t) 3 1.0221
EURO 0–IV ≥12 t 4 1.5554
EURO 0–IV (3,5 t; 7,5 t) ≥5 1.81
Euro V, EEV (<7,5 t; 12 t) 2 0.8184
Euro V, EEV ≥12 t 3 1.0106
Euro V, EEV (3,5 t; 7,5 t) 4 1.5408
Euro V, EEV (<7,5 t; 12 t) ≥5 1.7922
Euro VI ≥12 t 2 0.8152
Euro VI (3,5 t; 7,5 t) 3 1.1962
Euro VI (<7,5 t; 12 t) 4 1.5352
Euro VI ≥12 t ≥5 1.7855
ZEV (3,5 t; 7,5 t) 2 0.7983
ZEV (<7,5 t; 12 t) 3 0.985
ZEV ≥12 t 4 1.4981
ZEV (3,5 t; 7,5 t) ≥5 1.7412

Tabela 6. Stawki opłat drogowych dla pojazdów w elektronicznym systemie poboru opłat drogowych, z wyjątkiem pojazdów kategorii M2 i M3 korzystających z autostrady. Źródło: https://myto.gov.cz/pl/

Klasa emisji EURO Maksymalna dopuszczalna masa Liczba osi Stawka [CZK/km]
EURO 0–IV (3,5 t; 7,5 t) 2 0.4196
EURO 0–IV (<7,5 t; 12 t) 3 0.5444
EURO 0–IV ≥12 t 4 0.8751
EURO 0–IV (3,5 t; 7,5 t) ≥5 1.0582
Euro V, EEV (<7,5 t; 12 t) 2 0.411
Euro V, EEV ≥12 t 3 0.5329
Euro V, EEV (3,5 t; 7,5 t) 4 0.8605
Euro V, EEV (<7,5 t; 12 t) ≥5 1.0404
Euro VI ≥12 t 2 0.4078
Euro VI (3,5 t; 7,5 t) 3 0.5285
Euro VI (<7,5 t; 12 t) 4 0.8549
Euro VI ≥12 t ≥5 1.0337
ZEV (3,5 t; 7,5 t) 2 0.3987
ZEV (<7,5 t; 12 t) 3 0.517
ZEV ≥12 t 4 0.8308
ZEV (3,5 t; 7,5 t) ≥5 1.005

Tabela 7. Stawki opłat drogowych dla pojazdów w elektronicznym systemie poboru opłat drogowych, z wyjątkiem pojazdów kategorii M2 i M3 za poruszanie się po drogach I. klasy.

Klasa emisji EURO EURO 0–IV Euro V, EEV Euro VI ZEV
Klasa emisji CO2 1 1 1 5
Maksymalna dopuszczalna masa Liczba osi Liczba osi Liczba osi Liczba osi
2 ≥3 2 ≥3 2 ≥3 2 ≥3
(3,5 t; 7,5 t) 0,4156 0,5483 0,4079 0,5380 0,4050 0,5340 0,3705 0,4907
<7,5 t; 12 t) 0,6717 0,8996 0,5740 0,7683 0,5371 0,7187 0,4735 0,6362
≥12 t 0,7932 1,0626 0,6770 0,9065 0,6330 0,8474 0,5634 0,7569

Tabela 8. Stawki opłat drogowych dla pojazdów kategorii M2 i M3 za korzystanie z autostrad.

Klasa emisji EURO EURO 0–IV Euro V, EEV Euro VI ZEV
Klasa emisji CO2 1 1 1 5
Maksymalna dopuszczalna masa Liczba osi Liczba osi Liczba osi Liczba osi
2 ≥3 2 ≥3 2 ≥3 2 ≥3
(3,5 t; 7,5 t) 0,2212 0,2903 0,2135 0,2800 0,2106 0,2760 0,1905 0,2507
<7,5 t; 12 t) 0,4260 0,5708 0,3283 0,4395 0,2914 0,3899 0,2422 0,3254
≥12 t 0,5036 0,6749 0,3874 0,5188 0,3434 0,4597 0,2882 0,3872

Tabela 9. Stawki opłat drogowych dla pojazdów kategorii M2 i M3 za korzystanie z dróg I. klasy.

Słowacja, Hiszpania, Portugalia i Francja

Na Słowacji stawki opłat poszły w górę o 3%, ale wynika to jedynie ze zmiany stawki VAT z 20% na 23% z początkiem 2025 roku. Podobny wzrost opłat drogowy nastąpił w Hiszpanii, w której niektóre odcinki objęte są jednak atrakcyjnymi zniżkami przy większej liczbie przejazdów.

Wzrost opłat w Portugalii uzależniony jest tylko od wskaźnika inflacji, dlatego planowane podwyżki ocenia się na ok. 2%. Z podobnych przyczyn opłaty drogowe we Francji wzrosną o 0,9%

Idź do oryginalnego materiału