Kilkadziesiąt nowych autobusów elektrycznych wyjechało na warszawskie ulice. To zarówno przegubowce jak i krótsze, 12-metrowe pojazdy. W tym roku flota elektrycznych autobusów WTP przekroczy liczbę 200 sztuk.
Dziś na trasę linii 128 wyjechał przegubowy solaris urbino electric 18 kupiony przez Zarząd Transportu Miejskieg, przy wsparciu środków europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego nr 6.3 „Zielony Transport Publiczny”. Warszawa wzięła udział w naborze, wniosek został oceniony pozytywnie i stolica otrzymała dofinansowanie. W pierwszych tygodniach eksploatacji autobus będzie obsługiwał linie 128 wraz ze 175 a w niedziele i święta linię 127.
Ciche i nowoczesne
Wszystkich autobusów z tego projektu kupiono 12, będą docierały do Warszawy do końca kwietnia, w trzech transzach (trzy pojazdy w pierwszej partii i dwie transze po cztery). Każdy z nich zabiera ponad 120 pasażerów (w tym 39 na miejscach siedzących). To najdłuższe, 18-metrowe pojazdy w standardzie obowiązującym w Warszawskim Transporcie Publicznym. Autobusy mogą być ładowane złączami „wtyczkowymi” w zajezdni oraz dzięki pantografów na pętlach z ładowarkami – pomiędzy kursami.
Nowe solarisy są w pełni niskopodłogowe, wyposażone m.in. w: klimatyzację, wyznaczone miejsca dla wózków, system informacji pasażerskiej, system zliczania pasażerów przekazujący dane online, monitoring i blokady alkoholowe dla kierowców. Mają udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym przyciski opisane alfabetem Braille’a – informujące kierowcę o potrzebie rozłożenia ramy dla wózków inwalidzkich i użycia tzw. przyklęku, czyli pochylenia autobusu na prawą stronę.
W tej „dwunastce” znajdziemy też kilka nowości. Przede wszystkim radarowy system informowania kierowców o martwym polu z prawej strony pojazdu oraz przed nim. Jego zadaniem jest m.in. wspomaganie kierowcy przy ruszaniu i ostrzeganie o ewentualnych przeszkodach przed autobusem oraz o możliwej kolizji z pieszymi, czy rowerzystami znajdującymi się lub poruszającymi z prawej strony pojazdu. System radarowy wykrywa przeszkody i sygnalizuje to dźwiękowo i wizualnie. Ostrzega także o przekroczeniu dozwolonej prędkości.
Nieco inaczej niż w dotychczas eksploatowanych solarisach wygląda wnętrze. W oczy rzuca się wykładzina w deseń przypominający drewniany parkiet oraz korpusy siedzeń w kolorze żółtym dla osób z dzieckiem na ręku oraz kobiet w ciąży, osób niepełnosprawnych i o ograniczonych możliwościach poruszania się. Siedzenia w autobusach pokryte są tworzywem nazywanym potocznie ekoskórą w dwóch kolorach – szarym i czerwonym; przy czym ta pierwsza barwa dominuje na fotelach w przestrzeni pojazdu z niską podłogą, druga zaś na podestach.
Już prawie 200
To nie wszystkie nowe autobusy, które w ostatnim czasie zadebiutowały w barwach WTP. W ostatnich tygodniach Miejskie Zakłady Autobusowe wprowadziły do ruchu trzydzieści pojazdów dwunastometrowych marek Solaris i Yutong i dziś miejski operator eksploatuje 192 elektryki. Możliwość ładowania pojazdów elektrycznych zapewnia sieć niemal trzydziestu ładowarek pantografowych dużej mocy, a także niemal dwieście punktów zasilania wtyczkowego.
Koszt zakupu 12 autobusów i wyszkolenia co najmniej 10 kierowców posiadających uprawnienia instruktora oraz 15 pracowników zaplecza technicznego w zakresie obsługi pojazdów określono na ponad 50 mln zł. Z miejskiego budżetu będzie pochodziło ok. 9,5 mln zł, pozostała część to dotacja i pożyczka. Bezzwrotna dotacja wyniesie 17,28 mln zł i pokryje ponad 33 proc. kosztów zakupu pojazdów. Na pozostałą część miasto zaciągnie preferencyjnie oprocentowaną pożyczkę w kwocie 24,40 mln zł. Autobusy będą własnością m.st. Warszawy i zostaną wydzierżawione miejskiemu operatorowi czyli Miejskim Zakładom Autobusowym. MZA zajmą się ich obsługą.
Projekt pn. „Zakup 12 autobusów niskoemisyjnych dla m.st. Warszawy” jest dofinansowany ze środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 6.3 „Zielony Transport Publiczny”.
Tytuł projektu: „Zakup 12 autobusów niskoemisyjnych dla m.st. Warszawy”
Wartość projektu: 51 276 240,00 zł
Wkład m.st. Warszawy: 9 588 240,00 zł
Wartość dofinansowania z NFOŚiGW (pożyczka i dotacja): 41 688 000,00 zł, w tym:
- Wartość Dotacji: 17 280 000,00 zł
- Wartość Pożyczki: 24 408 000,00 zł
Beneficjent: Miasto Stołeczne Warszawa
Jednostka realizująca projekt: Zarząd Transportu Miejskiego