Autor petycji argumentuje, iż nowe estakady w Kędzierzynie-Koźlu warto zrealizować na odcinku drogi krajowej nr 40 pomiędzy rondem Grunwaldzkim i rondem Milenijnym. Powołując się na rozporządzenie ministerialne przekonuje, iż aleja Armii Krajowej nie spełnia na tym odcinku definicji obwodnicy.
„Odcinek ten pełni raczej rolę drogi średnicowej. Przecina dzielnice Miasta, zwarte tereny miejskie. Występują tu: trzy przejścia dla pieszych w poziomie jezdni, zwężenie pod wiaduktem kolejowym, liczne zmiany dopuszczalnej prędkości, skrzyżowania kolizyjne z ruchem lokalnym” – wylicza.
Nowe estakady w Kędzierzynie-Koźlu – co mogłyby zmienić?
„Na jednym pasie zmieszano tu ruch tranzytowy z lokalnym – pieszym i rowerowym. W efekcie w godzinach szczytu tworzą się duże korki. Jednocześnie rośnie zagrożenie dla mieszkańców korzystających z drogi na co dzień” – stwierdza.
Autor petycji postulujący nowe estakady w Kędzierzynie-Koźlu uważa, tylko w ten sposób można realnie usprawnić ruch na drodze krajowej nr 40. Wskazuje, iż to rozwiązanie pozwoliłoby:
- wyeliminować kolizje z ruchem pieszym i lokalnym,
- poprawić płynność i bezpieczeństwo,
- przywrócić miastu funkcję przyjaznej przestrzeni zamiast „tranzytowego korytarza”.

Autor pisma załączył do niego wizualizacje tego, jak mogłyby wyglądać nowe estakady w Kędzierzynie-Koźlu. Zaznacza, iż to kwestia „bezpieczeństwa tysięcy mieszkańców oraz strategicznego przebiegu drogi krajowej nr 40”.
Nowe estakady w Kędzierzynie-Koźlu. Co na to GDDKiA?
Zwróciliśmy się do opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o odniesienie do petycji. Agata Andruszewska, rzeczniczka jednostki zauważa, iż nowe estakady w Kędzierzynie-Koźlu postulowane przez wnioskodawcę miałyby ponad 2,5 km długości. Przypomina, iż droga krajowa nr 40 na rzeczonym odcinku ma po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
Przytacza też dane z tegorocznego pomiaru ruchu. Wynika z nich, iż dobowe natężenie ruchu na obu rondach stanowiących końcowe odcinki postulowanej rozbudowy ruch jest zbliżony. Wynosi ponad 14 tys. pojazdów na dobę. Zaznacza, iż przepustowość drogi w jej obecnej formie to od 15 do 35 tys. pojazdów na dobę.
Agata Andruszewska przypomina też remonty na tej trasie. Ostatni miał miejsce w tym roku. Byłą to wymiana nawierzchni na jednej jezdni odcinku około 2 km, warta ponad 2 mln zł. Z kolei w 2005 roku na liczącym prawie 4,5 km odcinku DK40 w Kędzierzynie-Koźlu odbyła się podobna inwestycja. Wtedy była to wymiana nawierzchni na obu jezdniach. Drogowcy ułożyli nowy asfalt na odcinku łącznie blisko 9 km za blisko 13 mln zł.
GDDKiA nic nie planuje, ale…
– W najbliższych latach nie planujemy zadań inwestycyjnych na przedmiotowym odcinku. Jednak niezależnie inwestycje planują Zarząd Dróg Wojewódzkich oraz PKP – informuje Agata Andruszewska.
ZDW w Opolu szykuje dokumentację rozbudowy Ronda Milenijnego. Ma nad nim powstać estakada oraz dodatkowe jezdnie. Zaś jeżeli chodzi o zwężony przejazd pod wiaduktem kolejowym, to spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przymierza się do prac na linii kolejowej E59 od Kędzierzyna-Koźla do Chałupek.
– Dokumentacja projektowa nie była z nami uzgodniona. Zgłosiliśmy do niej uwagi i oczekujemy od biura projektowego działającego na zlecenie PKP, na przesłanie projektu skorygowanego do akceptacji – informuje Agata Andruszewska.
– Ponadto Gmina Kędzierzyn – Koźle jest na etapie uzgadniania wielowariantowej koncepcji budowy drogi zbiorczej od ronda im. Rotmistrza Witolda Pileckiego do ulicy Wyspiańskiego poprzez ulicę Joncy oraz budowę drogi lokalnej łączącej projektowaną drogę zbiorczą z osiedlem Kłodnica w ramach zadania pn.: „Poprawa płynności ruchu w mieście – rozwiązania problemu w zakresie połączenia dróg krajowych, wojewódzkich i gminnych w rejonie Ronda Milenijnego”, w zakresie połączenia z drogą krajową nr 40 w Kędzierzynie – Koźlu – mówi Agata Andruszewska.
Wychodzi więc na to, iż pewnych prac na odcinku, na którym autor petycji postuluje nowe estakady w Kędzierzynie-Koźlu można się spodziewać. Ale nie na zlecenie GDDKiA Opole.



***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania