Nowe przepisy – nowe kary! Od 2025 policja weźmie cię pod lupę

3 tygodni temu

W 2025 roku kierowców czekają zmiany, które mogą zaskoczyć szczególnie właścicieli starszych samochodów. Nowe przepisy wchodzą w życie już niebawem i dotyczą kwestii, która na co dzień wydaje się drobiazgiem, a w praktyce może mieć poważne konsekwencje na drodze i podczas kontroli. Warto wiedzieć, czego się spodziewać i na co zwrócić szczególną uwagę.

Fot. Warszawa w Pigułce

Nowe prawo zaskoczy kierowców starszych aut. Legalne LED-y, ale pod jednym warunkiem

Unia Europejska otwiera drogę do legalnego montażu żarówek LED w starszych samochodach. Od 2025 roku kierowcy mogą legalnie stosować tzw. retrofity LED w miejsce tradycyjnych halogenów, ale tylko pod jednym warunkiem – muszą posiadać homologację. Nowe przepisy to dobra wiadomość dla właścicieli starszych pojazdów, ale też przestroga: brak certyfikatu może skończyć się utratą dowodu rejestracyjnego i kosztownymi konsekwencjami.

Rewolucja w świetle. Retrofity LED legalne dzięki zmianom w UE

Dotychczas zamienniki LED – choć popularne – były traktowane jako nielegalne w świetle przepisów, jeżeli nie posiadały homologacji uznanej przez krajowe władze. To się zmienia. UE dopuściła retrofity H11, co oznacza, iż legalnie można je stosować w reflektorach halogenowych bez przeróbek lamp. OSRAM i Philips wprowadzają na rynek pierwsze certyfikowane modele. Ich zalety to mniejsze zużycie energii, dłuższa żywotność i barwa światła przypominająca światło dzienne.

Policja nie odpuszcza. Brak homologacji? Dowód rejestracyjny do zatrzymania

Choć nowe prawo dopuszcza retrofity, policja zapowiada wzmożone kontrole. Kierowcy powinni posiadać wydruk świadectwa homologacji, by uniknąć nieporozumień podczas drogowej kontroli. Funkcjonariusze nie muszą sprawdzać światła miernikiem – wystarczy brak oznaczenia ECE i podejrzenie oślepiania innych użytkowników drogi, by zatrzymać dowód rejestracyjny.

Nowe przepisy, stare auta i… przyszłość retrofitów H4 i H7

Choć H11 to krok w stronę modernizacji starszych pojazdów, najbardziej popularne żarówki – H4 i H7 – wciąż czekają na swoją kolej. Eksperci szacują, iż proces homologacji dla tych modeli potrwa jeszcze co najmniej rok. najważniejsze będzie dopasowanie LED-ów do istniejących reflektorów bez konieczności modyfikacji ich konstrukcji.

Diagnosta nie wybacza. Nowe przepisy, surowe konsekwencje

Od czerwca 2024 roku obowiązują nowe regulacje dotyczące badań technicznych. Diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny choćby wirtualnie, jeżeli światła są niesprawne, źle zamontowane lub niehomologowane. Lista usterek, które skutkują negatywnym wynikiem badania, obejmuje m.in. niewłaściwą barwę światła, uszkodzone odbłyśniki, a także brak oznaczenia ECE.

Lista zagrożeń – za co stracisz dowód?

Eksperci z Instytutu Transportu Samochodowego przygotowali listę ponad 40 najczęstszych usterek, które prowadzą do zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Wśród nich znalazły się: pęknięcia szyb, uszkodzenia układu hamulcowego, nadmierne luzy w zawieszeniu i – co najważniejsze – niesprawne lub niehomologowane oświetlenie. Dla kierowców to sygnał, iż modernizacja musi iść w parze z przestrzeganiem przepisów.

Nowe LED-y to szansa i ryzyko

Zmiany w prawie to wyjście naprzeciw kierowcom starszych aut, ale jednocześnie wprowadzenie większej odpowiedzialności. Legalne retrofitowanie świateł LED może poprawić widoczność i bezpieczeństwo, ale tylko wtedy, gdy odbywa się zgodnie z przepisami. Kierowcy, którzy zdecydują się na nowoczesne oświetlenie, muszą liczyć się z koniecznością posiadania dokumentów potwierdzających legalność montażu. W przeciwnym razie – czeka ich nie tylko mandat, ale też zatrzymanie pojazdu i konieczność kosztownych napraw.

Idź do oryginalnego materiału