Nowe wagony PKP Intercity rozpędzą się do 200 km/h. Pierwsze już gotowe w Poznaniu

15 godzin temu

Zmodernizowane wagony typu Z1B i Z1B PRM zaoferują podróżnym znacznie wyższy komfort niż dotychczasowe składy. Pasażerowie skorzystają z odnowionych foteli, gniazdek 230V i USB, klimatyzacji, Wi-Fi, indywidualnego oświetlenia oraz automatycznych drzwi. Zastosowane wygłuszenie akustyczne poprawi warunki podróży, szczególnie na dłuższych trasach.

Szczególne znaczenie mają wagony typu Z1B PRM, w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo sześć wagonów zostanie wyposażonych w przewijaki dla dzieci – to odpowiedź na potrzeby rodzin podróżujących koleją.

– „Polska kolej dynamicznie się rozwija. W pierwszym półroczu tego roku z usług PKP Intercity skorzystało 40,4 miliona pasażerów, co stanowi absolutny rekord. Tak duża liczba pasażerów byłaby niemożliwa bez tworzenia nowych połączeń, a te z kolei wymagają nowego taboru. Nowy tabor stał się dostępny dzięki funduszom, w tym pochodzącym z Krajowego Planu Odbudowy (KPO)” – podkreślił podczas briefingu prasowego Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

Modernizacja obejmuje 26 wagonów drugiej klasy typu Z1B oraz 6 wagonów Z1B PRM. w tej chwili kończy się proces ich homologacji. Po odbiorze będą elastycznie wzmacniać składy o największym natężeniu ruchu. Wartość całego zlecenia wynosi setki milionów złotych i jest realizowana przy wsparciu środków unijnych pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Jak zaznaczył Wiceminister Aktywów Państwowych Robert Kropiwnicki, „około 90% komponentów użytych do produkcji tych wagonów pochodzi od polskich dostawców, co stanowi znakomity wynik”.

Poznańska fabryka H. Cegielski FPS to w tej chwili jeden z kluczowych wykonawców dla PKP Intercity. Łączna wartość prowadzonych przez nią prac, zarówno modernizacyjnych, jak i produkcyjnych, przekracza 4,9 miliarda złotych. Jednym z największych przedsięwzięć jest budowa 300 nowych wagonów. Pierwsze z nich mają wyjechać na tory w 2026 roku.

PKP Intercity w tej chwili realizuje największy w historii program taborowy. Wartość zakontraktowanych zamówień z krajowymi producentami i zakładami napraw przekroczyła już 16,5 miliarda złotych. Spółka inwestuje nie tylko w nowoczesność, ale też w dostępność usług kolejowych dla wszystkich grup pasażerów.

– „Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. wraz z FPS Cegielski z dumą prezentuje, jak realizować w praktyce zastosowanie idei local content na znaczącą skalę. Jestem głęboko przekonany, iż w nadchodzących latach przekroczymy kwotę 5 miliardów złotych w zakresie obrotu związanego z pracami remontowymi oraz produkcją nowego taboru” – zaznaczył Bartłomiej Babuśka, Prezes ARP S.A.

Kontrakt z Cegielskim obejmuje nie tylko modernizację, ale również wykonanie napraw okresowych po 18 miesiącach od oddania wagonów do eksploatacji. Dzięki temu PKP Intercity ma gwarancję, iż pojazdy pozostaną w pełnej sprawności technicznej i utrzymają wysoki standard podróży przez dłuższy czas.

Idź do oryginalnego materiału