Budowa nowego mostu w Głuchołazach trwa wakacji. Po obu stronach rzeki powstają podpory nowego obiektu. Każda z nich ma 22 żelbetowe pale – długie na 14 metrów i o średnicy metra – osadzone w ziemi.
– Na nich powstały betonowe płyty fundamentowe obu podpór pod przyczółki mostu. Wykonawca zakończył betonowanie korpusu przyczółka lewobrzeżnego i jest w trakcie prac zbrojarskich i deskowania na drugim brzegu. Zgodnie z planem oba przyczółki powinny być gotowe w czwartym kwartale tego roku – mówi Agata Andruszewska, rzeczniczka opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowy etap budowy mostu w Głuchołazach – tymczasowe podpory w korycie rzeki
W środę 15 października rozpocząć ma się nowy etap budowy mostu w Głuchołazach. Drogowcy zabiorą się za wykonanie podpór tymczasowych w korycie Białej Głuchołaskiej.
– Przy moście o tak dużej rozpiętości i masie jest to niezbędne. To właśnie na tych tymczasowych podporach oraz przyczółkach ustawione będzie deskowanie. Potem wykonawca rozpocznie prace zbrojarskie oraz betonowanie ustroju nośnego – zapowiada Agata Andruszewska.
Plan zakłada, iż te prace będą gotowe w połowie 2026 roku. Potem robotnicy rozbiorą podpory tymczasowe.
Przypomnijmy, iż poprzedni most, który powstawał w Głuchołazach do jesieni 2024 roku posiadał betonową podporę w korycie rzeki. Wykonawca zrealizował ją zgodnie z ówczesnym projektem. Ale potem przyszła powódź, a obecność podpory była jednym z czynników, który w połączeniu ze zniszczeniem sąsiedniej przeprawy tymczasowej do spiętrzenia wód w tym miejscu.
Po tym powstał nowy projekt mostu w Głuchołazach – taki, który nie zakłada podpór w korycie rzeki. Te tymczasowe muszą jednak powstać, aby drogowcy mogli wykonać płytę przeprawy, po której docelowo będzie odbywał się ruch samochodowy.
Spód konstrukcji będzie posadowiony o metr wyżej, niż na starym moście Andrzeja.
– Obiekt o konstrukcji belkowej, żelbetowej sprężonej i wzmocnionej łukiem, będzie miał długość całkowitą 52 m i szerokość 19 m, z dwoma pasami ruchu i ciągami pieszo-rowerowymi – wylicza Agata Andruszewska.
– Po wykonaniu dojazdów do obiektu, próbnych obciążeniach i otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie, nowy most planujemy udostępnić kierowcom w drugiej połowie przyszłego roku – zapowiada pani rzecznik.
Co z przebudową drogi krajowej nr 40
Oprócz budowy nowego mostu, w Głuchołazach realizowane są prace związane z modernizacją drogi krajowej nr 40.
– Wykonawca prowadzi prace przy budowie kanalizacji deszczowej na ul. Kraszewskiego – mówi Agata Andruszewska.
– Na ul. Skłodowskiej po przełożeniu ruchu na pasie w kierunku Prudnika, wykonawca rozpoczął prace rozbiórkowe na pasie w kierunku granicy państwa. Na tym odcinku realizowane są roboty sieciowe – w zakresie wodociągu, kanału teletechnicznego, energetyki, elementów sygnalizacji świetlnej. Potem będą wykonane nowe warstwy konstrukcyjne drogi do warstwy wiążącej wraz z odbudową chodników – zapowiada.
– Kolejny etap prac przewiduje wejście na skrzyżowanie ul. Skłodowskiej, Sikorskiego, Boh. Warszawy i Placu Basztowego. Tu w pierwszej kolejności odbędzie się wymiana i modernizacja infrastruktury podziemnej. Potem powstanie nowa jezdnia i chodniki – informuje rzeczniczka GDDKiA Opole.






***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania