Stalowa Wola. Nowy most
W Stalowej Woli trwa budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 855 wraz z mostem nad rzeką San.
Most ten jest najdłuższym na Podkarpaciu i trzecim najdłuższym w Polsce, co czyni go wyjątkowym projektem pod względem inżynierskim.
Wykorzystana technologia extradosed łączy most belkowy sprężony z wantowym podwieszanym, co pozwala na realizację obiektu o dużej rozpiętości przy zachowaniu innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych.

fot. PZDW
Innowacyjne technologie budowy
W realizacji inwestycji zastosowano nowoczesne rusztowanie przejezdne MSS, które umożliwia betonowanie kolejnych segmentów pomostu dzięki hydraulicznych siłowników. Dzięki temu konstrukcja może „kroczyć” do przodu, pozostawiając zabetonowane segmenty za sobą. Całkowita długość przeprawy wynosi 1760 m, a cała droga ma mieć 4,91 km.
Zastosowanie metodyki BIM
Do koordynacji prac i śledzenia postępów wykorzystuje się oprogramowanie BIM (Building Information Modeling). Pozwala ono na dokładne odwzorowanie geometrii 2D i 3D, integrację danych wielobranżowych, wizualizację postępów robót i aktualizację harmonogramów.
Wprowadzenie BIM podnosi efektywność realizacji i ułatwia kontrolę nad skomplikowanymi etapami budowy.
Postęp prac i harmonogram
Prace budowlane, prowadzone przez firmę Strabag, rozpoczęły się pod koniec 2023 roku i przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Obecnie inwestycja jest zaawansowana w około 55%, a rusztowanie MSS zbliża się do połączenia obu brzegów rzeki San.
Zakończenie budowy całego odcinka drogi wraz z mostem planowane jest pod koniec 2026 roku.
Całkowita wartość inwestycji wynosi niemal 400 milionów złotych, z czego znaczną część zapewnia dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.











