Od 19 czerwca wrocławianie i turyści poruszający się ulicą Świdnicką powinni przygotować się na zmiany. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta rozpoczyna budowę nowoczesnego peronu wiedeńskiego przy przystanku „Świdnicka Arkady”. Inwestycja ma na celu nie tylko podniesienie komfortu, ale przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów komunikacji miejskiej.
Tymczasowa platforma i nowa organizacja ruchu
Prace wystartują w czwartek, 19 czerwca, od przygotowania tymczasowego peronu z płyt polietylenowych. Zostanie on zlokalizowany po drugiej stronie skrzyżowania z ul. Piłsudskiego — na lewym pasie ul. Świdnickiej, między przejściem dla pieszych a wiaduktem kolejowym. Od tego momentu ruch samochodowy na tym odcinku będzie odbywał się wyłącznie prawym pasem.
W weekend 21–22 czerwca planowane jest przeniesienie całego ruchu pasażerskiego – zarówno tramwajowego, jak i autobusowego – na wyniesioną platformę tymczasową. Tymczasowy przystanek przejmie wszystkie funkcje „Świdnickiej Arkady” aż do zakończenia prac modernizacyjnych.
Ograniczenia i objazdy: co warto wiedzieć?
W związku z inwestycją wprowadzone zostaną ograniczenia w parkowaniu na przyległym fragmencie pl. Kościuszki, obowiązujące już od 16 czerwca. Na samym przystanku rozpoczną się natomiast roboty budowlane, obejmujące zarówno jezdnię, jak i chodnik.
Ruch pieszy zostanie skierowany do podcieni Arkad, a z jezdni wyłączony zostanie pas ruchu sąsiadujący z chodnikiem. To oznacza wyraźne zmiany dla wszystkich uczestników ruchu — zarówno kierowców, jak i pieszych.
Czym jest peron wiedeński i dlaczego Wrocław w niego inwestuje?
Peron wiedeński, po raz pierwszy zastosowany w stolicy Austrii, to rozwiązanie polegające na podniesieniu jezdni do poziomu chodnika. Dzięki temu pasażerowie mogą bezpieczniej i wygodniej wsiadać do tramwajów, szczególnie osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy czy rodzice z wózkami.
We Wrocławiu „wiedenki” z powodzeniem funkcjonują już m.in. na ul. Traugutta, Krupniczej, Jedności Narodowej czy Pomorskiej. To nie tylko element poprawiający komfort komunikacji, ale również narzędzie uspokajające ruch i zwiększające bezpieczeństwo na zatłoczonych ulicach.
Zakres prac i harmonogram inwestycji
Zakres zaplanowanych prac obejmuje:
- budowę rampy z mieszanki mineralno-asfaltowej,
- przebudowę chodnika przy Arkadach,
- modernizację systemu odwodnienia i kanalizacji deszczowej,
- przebudowę kabli niskiego napięcia i kanałów teletechnicznych,
- aktualizację sygnalizacji świetlnej.
Zadanie zostanie zrealizowane w okresie wakacyjnym — celowo wybranym ze względu na mniejsze natężenie ruchu. Prace zakończą się do końca sierpnia, a nowy peron ma być oddany do użytku 1 września.
Koszt i wykonawca
Koszt inwestycji to 978 662 zł, a za realizację odpowiada wrocławska firma ROTOMAT Sp. z o.o. z ul. Stabłowickiej. Środki na budowę pochodzą z budżetu Gminy Wrocław.