Od niedzieli 14 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy na kolei na sezon 2025/2026. Z punktu widzenia pasażerów z Krakowa oznacza on jednocześnie rozszerzenie oferty połączeń dalekobieżnych oraz znaczące ograniczenia w ruchu na linii kolejowej nr 8 w kierunku Miechowa, Kielc i Warszawy. Zmiany obejmują zarówno pociągi PKP Intercity, jak i połączenia regionalne obsługiwane przez Polregio oraz Koleje Małopolskie.
W segmencie połączeń dalekobieżnych PKP Intercity wprowadza w nowym rozkładzie jazdy zasadę cykliczności, czyli odjazdów pociągów w stałych odstępach czasu. Z Krakowa do Warszawy pociągi mają odjeżdżać co godzinę, podobnie na trasie Kraków – Wrocław. Połączenia z Krakowa do Trójmiasta będą realizowane nie rzadziej niż co dwie godziny. Cykliczny układ rozkładu ma obowiązywać przez większą część dnia, co ma ułatwić planowanie podróży bez konieczności każdorazowego sprawdzania szczegółowych godzin odjazdów.
Istotną nowością w rozkładzie jest uruchomienie połączeń Express InterCity Premium do Zakopanego. Od połowy grudnia pociągi Pendolino pojadą bezpośrednio z Trójmiasta do stolicy Tatr, zatrzymując się m.in. w Krakowie i Warszawie. Według zapowiedzi PKP Intercity czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego ma wynieść 1 godzinę i 57 minut, z Warszawy 4 godziny i 19 minut, a z Gdańska 7 godzin i 1 minutę. w okresie wakacyjnym relacja tego pociągu zostanie wydłużona do Kołobrzegu.
W nowym rozkładzie zwiększy się również liczba połączeń ekspresowych obsługiwanych z Krakowa. PKP Intercity zapowiada wzrost liczby pociągów kategorii EIC i EIP kursujących z Krakowa do Gdyni z siedmiu do dziewięciu par oraz do Warszawy z trzynastu do czternastu par. Pojawią się także nowe połączenia, w tym EIC Viadrina na trasie Wrocław – Warszawa przez Poznań oraz sezonowy EIC Lajkonik łączący Kraków z Półwyspem Helskim.
Zmiany obejmują również wydłużenie relacji wybranych pociągów. IC Kossak zostanie wydłużony z Krakowa do Przemyśla i dalej do Kołobrzegu, a od grudnia będzie kursował w wyższej kategorii IC, z wykorzystaniem zmodernizowanych wagonów. Codziennie kursować ma także IC Matejko z Przemyśla do Szczecina, zatrzymujący się m.in. w Krakowie. Wydłużone zostaną również relacje pociągów TLK Spodek oraz IC Gwarek, które zamiast do Katowic dojadą do Krakowa. w okresie letnim TLK Pułaski pojedzie do Kołobrzegu, a poza sezonem będzie obsługiwał trasę Kraków – Poznań.
W rozkładzie regionalnym Polregio przewidziano zarówno nowe połączenia, jak i korekty istniejącej oferty. Pojawią się trzy nowe pary przyspieszonych pociągów na trasie Bielsko-Biała Główna – Kraków Główny. Pociągi Podhalańskiej Kolei Regionalnej wrócą na zmodernizowany odcinek linii 104 Chabówka – Nowy Sącz i od nowego rozkładu będą kursować do i z Rabki Zaryte. W weekendy uruchomiony zostanie nocny pociąg z Krakowa Głównego do Trzebini.
Dodatkowo pojawi się nowa wieczorna para pociągów w relacji Kraków Główny – Wolbrom – Kraków Główny, kursująca codziennie. Zmienione zostaną również relacje wybranych pociągów, m.in. część składów pojedzie bezpośrednio do Krakowa Głównego zamiast kończyć bieg w Tarnowie lub Nowym Sączu. Wydłużona zostanie także trasa porannego pociągu z Czechowic-Dziedzic, który zakończy bieg w Krakowie.
Koleje Małopolskie w nowym rozkładzie zapowiadają istotne wzmocnienie oferty nocnej i wieczornej na liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Od 14 grudnia w weekendy na wszystkich liniach SKA pojawią się dodatkowe kursy umożliwiające wyjazd z Krakowa po godzinie 1.00 w nocy. Ostatnie pociągi SKA1, SKA2 i SKA3 będą odjeżdżać odpowiednio po godzinie 1.00, a w piątki i soboty wydłużona zostanie także oferta późnych powrotów z Tarnowa do Krakowa. Ponadto uruchomiony zostanie dodatkowy codzienny późnowieczorny kurs SKA2 do Skawiny po godzinie 23.50.
Największe ograniczenia dla pasażerów z Krakowa wiążą się jednak z zaplanowanymi pracami modernizacyjnymi na linii kolejowej nr 8, prowadzącej w kierunku Miechowa, Kielc i Warszawy. PKP PLK zapowiada intensyfikację robót obejmujących wymianę infrastruktury torowej oraz urządzeń sterowania ruchem na odcinku liczącym łącznie ponad 40 kilometrów. Prace będą prowadzone etapami do sierpnia 2026 roku.
W okresie od 14 grudnia 2025 r. do 15 stycznia 2026 r. ruch pociągów będzie odbywał się po jednym czynnym torze na odcinkach Kraków Batowice – Zastów, Niedźwiedź – Słomniki oraz Kozłów – Sędziszów. Od 16 stycznia do 7 marca 2026 r. ograniczenia obejmą kolejne fragmenty linii, w tym odcinki Kraków Główny – Kraków Batowice oraz Słomniki – Miechów – Tunel. Ze względu na ograniczoną przepustowość części pociągów zostaną skrócone relacje, a na wybranych odcinkach wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.
PKP PLK zapowiada, iż prace na całym odcinku Kraków Główny – Kozłów będą kontynuowane również po marcu 2026 roku, co oznacza dalsze zmiany w rozkładzie jazdy i ograniczenia w liczbie kursów. Przywrócenie standardowej organizacji ruchu planowane jest na wrzesień 2026 roku, po zakończeniu zasadniczych robót w sierpniu.
Uzupełnieniem oferty kolejowej są połączenia RegioJet, który od nowego rozkładu uruchamia kursy na trasach Kraków – Warszawa – Gdynia oraz Warszawa – Ostrawa – Praga. Na starcie przewoźnik oferuje mniejszą liczbę połączeń niż pierwotnie zapowiadano, zapowiadając jednak stopniowe rozszerzanie oferty w kolejnych tygodniach.

2 godzin temu


![Rodzinna atrakcja na święta. Żywa Szopka przy ul. Bociana 8 już jest [ZDJĘCIA]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/12/Anna-Dymna1.jpg)





![Borawe: Kolizja trzech samochodów przy markecie Dino. Są poszkodowani [ZDJĘCIA]](https://www.eostroleka.pl/luba/dane/pliki/zdjecia/2025/594976480_1904418766827943_8996916771749133521_n.jpg)


