„To kolejne uderzenie w kolejowy Ostrów” – komentuje prezydent Beata Klimek
W grudniu 2025 roku wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów na sezon 2025/2026. Niestety, jak wynika z opublikowanych danych na portalu pasażera, nie przyniesie on żadnych zmian korzystnych dla mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego. Pociągi dalekobieżne, które od kilku lat omijają stację Ostrów Wlkp., wciąż będą kierowane przez północną obwodnicę towarową, bez postoju w naszym mieście.
Decyzja ta spotkała się z ostrą krytyką władz samorządowych oraz lokalnych środowisk kolejarskich. Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego, Beata Klimek, w swoim wpisie w mediach społecznościowych nie kryła rozczarowania i oburzenia:
„Nowy rozkład jazdy pociągów to kolejne uderzenie w kolejowy Ostrów! W grudniu wejdzie w życie nowy rozkład na sezon 2025/2026, który niestety zakłada utrzymanie połączeń omijających stację w Ostrowie Wielkopolskim. To jednak nie wszystko. Na domiar złego, bez przystanku w naszym mieście, uruchomione ma zostać nowe połączenie Chełm – Berlin Hbf.
Decyzje o pomijaniu Ostrowa Wielkopolskiego są dla nas krzywdzące i całkowicie niezrozumiałe. To lekceważenie największego węzła kolejowego w Południowej Wielkopolsce.”
Prezydent Klimek zapowiedziała również, iż miasto nie zamierza pozostawać bierne wobec decyzji przewoźników i planuje dalsze działania na rzecz przywrócenia Ostrowa na trasę najważniejszych połączeń:
„Nie możemy i nie będziemy się na to godzić. Będziemy dalej walczyć o przywrócenie należytej pozycji Ostrowa Wielkopolskiego na kolejowej mapie Polski. Ostrów Wielkopolski zasługuje na miejsce, które od lat zajmuje – w centrum komunikacyjnej mapy regionu i kraju.”
Społecznicy alarmują: „Bez zmian dla Ostrowa”
Podobne stanowisko zajmuje grupa mieszkańców skupiona wokół inicjatywy Stop likwidacji węzła kolejowego Ostrów Wlkp.. Na ich profilu społecznościowym pojawił się wpis potwierdzający brak zmian w grudniowym rozkładzie jazdy:
„Grudniowa zmiana rozkładu jazdy pociągów coraz bliżej, ale bez zmian dla Ostrowa Wielkopolskiego. Na portalu pasażera dostępny jest już rozkład jazdy, który zacznie obowiązywać 14 grudnia 2025 roku. Pociągi, które w tej chwili omijają stację w Ostrowie Wielkopolskim, przez cały czas będą omijać naszą stację północną towarową obwodnicą.”
Wpis przypomina również, które połączenia nie zatrzymują się w Ostrowie:
-
„Koziołek” relacji Poznań – Lublin,
-
„Cegielski” relacji Poznań – Kraków,
-
„Włókniarz” relacji Łódź – Szczecin,
-
oraz sezonowy „Podhalanin” relacji Świnoujście/Szczecin – Zakopane (kursujący w wakacje i ferie).
Dodatkowo, nowy rozkład zakłada uruchomienie połączenia Chełm – Berlin Hbf, które również ominie Ostrów Wielkopolski, co budzi szczególne emocje wśród mieszkańców i władz lokalnych.
Ostrów – miasto o kolejowych tradycjach
Ostrów Wielkopolski od lat uważany jest za jeden z najważniejszych węzłów kolejowych południowej Wielkopolski. Przez stację przebiegają linie łączące Poznań, Katowice, Wrocław, Łódź i Leszno. W lokalnej opinii utrzymujące się pomijanie stacji jest nie tylko utrudnieniem komunikacyjnym, ale i ciosem dla gospodarczego potencjału miasta.
Samorząd oraz mieszkańcy podkreślają, iż przywrócenie postojów dalekobieżnych to nie tylko kwestia prestiżu, ale przede wszystkim dostępności komunikacyjnej i zrównoważonego rozwoju regionu.
Co dalej?
Jak zapowiadają władze Ostrowa, rozmowy z przedstawicielami PKP Intercity oraz Ministerstwa Infrastruktury będą kontynuowane. Miasto ma także szukać wsparcia u parlamentarzystów z regionu oraz samorządów sąsiednich powiatów.
Wszystko wskazuje jednak na to, iż 14 grudnia 2025 roku, gdy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy, sytuacja mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego nie ulegnie zmianie.

4 godzin temu



![Pierwsze linie cmentarne wyjadą na ulice w najbliższy weekend [SPRAWDŹ]](https://www.rdc.pl/brepo/panel_repo/2025/10/24/goeueg/cover-620-314-linie-cmentarne1.jpeg)







