
Budowa nowej drogi łączącej DK 87 z DW 969 wraz z mostem na Dunajcu to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w historii Sądecczyzny. Projekt, realizowany przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, obejmuje powstanie strategicznego korytarza komunikacyjnego, który ma odciążyć centrum Nowego Sącza (w tym ul. Węgierską) i usprawnić ruch między miastem, Chełmcem i Podegrodziem. Najnowsze dokumenty potwierdzają znaczący postęp formalny, ale również wskazują na przesunięcie terminu składania ofert – na 15 stycznia 2026 r.
Co powstanie w ramach inwestycji?
Projekt zakłada budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 969 (klasa G), biegnącego od drogi powiatowej 1583K w rejonie Podrzecza i Świniarska, aż do drogi krajowej 87 na wysokości ul. Węgierskiej w Nowym Sączu. Trasa przebiegać będzie przez teren gmin Chełmiec i Podegrodzie oraz zachodnią część miasta, a jej kluczowym elementem będzie nowoczesny most nad Dunajcem – jeden z największych obiektów mostowych w regionie.
Najważniejsze elementy projektu:
- nowy most na Dunajcu oraz wiadukt pod linią kolejową,
- ronda i skrzyżowania usprawniające ruch w Nowym Sączu, Świniarsku i Podrzeczu,
- dodatkowe mosty nad potokiem Dąbrówka,
- przebudowa fragmentu DK 87 na terenie Nowego Sącza,
- infrastruktura pieszo-rowerowa, sieci techniczne i odwodnienie.
Zakres robót obejmuje także przygotowanie terenu pod budowę, prace ziemne, budowę estakad i pełną przebudowę infrastruktury podziemnej. Wszystko zgodnie z dokumentacją projektową i decyzją ZRID.
Kamil Olesiak, radny Nowego Sącza– Przesunięcie terminu postępowania przetargowego to absolutnie standardowa procedura przy tak dużych i złożonych inwestycjach, zwłaszcza iż mówimy o zadaniu wartym blisko 300 milionów złotych. Firmy zainteresowane realizacją projektu złożyły około 500 pytań – i to naturalne przy tej skali. Cieszymy się i dziękujemy Panu Marszałkowi za determinację i konsekwencję w prowadzeniu tej strategicznej inwestycji, jaką jest budowa połączenia drogi krajowej 87 z drogą wojewódzką 969 wraz z nowym mostem na Dunajcu w Nowym Sączu i gminie Chełmiec. To projekt o fundamentalnym znaczeniu dla całego regionu.”
– Warto przypomnieć, iż gmina Chełmiec oraz gmina Podegrodzie zawarły z Województwem Małopolskim porozumienie i wniosły znaczący wkład finansowy w realizację inwestycji. Niestety gmina Nowy Sącz takiego porozumienia nie podpisała. Liczymy na szybkie i odpowiedzialne decyzje nowej prezydent Bożeny Borkowskiej, bo ta inwestycja służy wszystkim mieszkańcom Sądecczyzny – mówi Kamil Olesiak, radny Nowego Sącza.
Ogromne zadanie, ogromne wymagania
Z dokumentów przetargowych wynika, iż wykonawca będzie musiał wykazać się imponującym doświadczeniem – m.in. zrealizowanymi w ostatnich 10 latach inwestycjami drogowymi (co najmniej dwie o wartości powyżej 10 mln zł każda) oraz budową obiektu mostowego o przęśle min. 50 m. Równie surowe wymogi dotyczą kadry – w tym kierownika budowy i kierownika robót mostowych, którzy muszą posiadać potwierdzone doświadczenie przy dużych inwestycjach infrastrukturalnych.
Na przyszłego wykonawcę czekają także wymagania finansowe – konieczność posiadania środków lub zdolności kredytowej na poziomie minimum 10 mln zł.
36 miesięcy prac. Kiedy start?
Czas realizacji inwestycji określono na 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. Oznacza to, iż jeżeli przetarg zostanie rozstrzygnięty na początku 2026 r., prace mogą ruszyć w drugiej połowie roku – a strategiczny most i połączenie drogowe mogłyby zostać ukończone w 2029 r.
Zmiana kluczowych terminów. Nowa data: 15 stycznia 2026 r.
Z opublikowanego 7 listopada 2025 r. ogłoszenia zmian wynika jasno: termin składania ofert został wydłużony. Nowa data to 15 stycznia 2026 r. godz. 10:00, a otwarcie ofert zaplanowano godzinę później, o 11:00.
Przesunięcie terminu tłumaczone jest koniecznością aktualizacji informacji i dostosowania dokumentacji przetargowej. To istotna zmiana dla dużych firm budowlanych szykujących swoje oferty – projekt należy do najbardziej wymagających i kosztownych inwestycji drogowych w Małopolsce.
Głos samorządu: Rafał Kmak podkreśla wagę inwestycji
Rafał Kmak, radny gminy Chełmiec i wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury, wskazuje, iż inwestycja to przełom dla całego regionu. „To przedsięwzięcie absolutnie najważniejsze dla komunikacji południowej Małopolski. Nowy most na Dunajcu oraz połączenie DK 87 z DW 969 to poprawa płynności ruchu – to przełom dla tysięcy mieszkańców, kierowców i przedsiębiorców. Jako wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury w gminie Chełmiec widzę, jak bardzo potrzebne jest odciążenie centrum miasta i stworzenie nowego, bezpiecznego korytarza transportowego. Ta inwestycja to krok milowy dla naszej gminy i całej Sądecczyzny.”
Rafał Kmak, radny gminy Chełmiec. Wiceprzewodniczący Komisji InfrastrukturyKmak podkreśla również rolę władz wojewódzkich. „Chciałbym bardzo jasno powiedzieć: to dzięki determinacji i konsekwencji marszałka Łukasza Smółki oraz marszałka Witolda Kozłowskiego ta inwestycja jest dziś na tak zaawansowanym etapie. Samorząd województwa działa skutecznie, zapewnia środki i prowadzi proces w sposób profesjonalny. Bez wsparcia zarządu województwa tak strategiczny projekt nie miałby szans ruszyć z miejsca. Mieszkańcy Chełmca i całej Sądecczyzny widzą te działania i naprawdę je doceniają.”
Konferencja prasowa informująca o ogłoszeniu przetargu. Od prawej: Rafał Kmak, Michał Kądziołka, Miłosz Drożdż, Witold Kozłowski, Kamil Olesiak, Jan Duda, WZD, Paweł Łabuda, Tadeusz Zaremba, Łukasz Smółka, Stanisław Kuzak, Wojciech Piech, Anna Paluch, WZD, Wiktor Durlak, WZD, Ryszard Terlecki, Patryk Wicher
1 godzina temu











