
PKP Intercity odebrało pięć nowych lokomotyw Griffin EU160 wyprodukowanych przez nowosądecką fabrykę Newag; teraz spółka dysponuje już 66 takimi pojazdami – poinformował przewoźnik w piątkowym komunikacie. Nowe lokomotywy na początek pojadą na trasie Kraków – Kołobrzeg przez Wrocław i Poznań.
PKP Intercity poinformowało, iż systematycznie przyjmuje kolejne lokomotywy produkowane przez polskiego producenta. Spółka tylko w marcu odebrała już pięć Griffinów EU160 wyprodukowanych przez nowosądecką fabrykę Newag. Zamówienia złożone przez PKP Intercity obejmują 96 lokomotyw tej serii, właśnie odebrano właśnie sześćdziesiąty szósty egzemplarz.
Przewoźnik przypomniał, iż lokomotywy Griffin EU160 służą w PKP Intercity już od pięciu lat. Spółka jest największym odbiorcą tego typu maszyn. „To sprawdzona konstrukcja o prędkości maksymalnej 160 km/h, która zastępuje starsze lokomotywy, nieosiągające takiej prędkości oraz wyeksploatowane lokomotywy elektryczne serii EP09” – podkreślił.
PKP Intercity zaznaczyło, iż nowe maszyny są bardziej niezawodne, co pozwala na zwiększenie punktualności pociągów. Griffiny trafiają do kolejnych lokomotywowni PKP Intercity – eksploatuje je już zakład w Warszawie i w Gdyni; teraz dwie trafiły do Krakowa. Przewoźnik poinformował, iż na początek pojadą na trasie Kraków – Kołobrzeg przez Wrocław i Poznań na czele pociągu IC Malczewski.
Spółka przypomniała, iż w 2025 roku oprócz lokomotyw trafią do niej także wagony. Do końca roku przewoźnik planuje odebrać 119 wagonów, w tym 95 wielofunkcyjnych wagonów COMBO. Fabryka NEWAG realizuje dla PKP Intercity także dwa inne zamówienia oprócz dostawy lokomotyw EU160. Pierwsze to dostawa 63 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h, z opcją na zamówienie dodatkowych 32 pojazdów. W fabryce w Nowym Sączu będzie też wyprodukowanych 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Wartość umów podpisanych z tym producentem wynosi 7,7 mld zł brutto.
PKP Intercity podpisało też wcześniej z polskimi producentami umowy na lokomotywy, składy zespolone i wagony o wartości ponad 16,5 mld zł. Wartość umów podpisanych w samym 2024 roku wyniosła 11,8 mld zł. „Oprócz współpracy z NEWAG PKP Intercity zleca produkcję bądź modernizację taboru firmie H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Poznańska fabryka zbuduje 300 nowych wagonów wraz z możliwością zamówienia dodatkowych 150 pojazdów oraz dostarczy 50 zmodernizowanych wagonów. Z kolei zakład PKP Intercity Remtrak modernizuje 150 wagonów” – podkreślił przewoźnik.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać około dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. Spółka przyjęła strategię „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.
Źródło: PAP
Fot.: Newag.pl