Sześć pojazdów jednocześnie, 2,3 tys. m² powierzchni magazynowej i do 8 tys. ton rocznej przepustowości – nowy terminal cargo w Balicach już działa. To pierwszy krok do dalszej rozbudowy lotniska.
W poniedziałek, 12 maja, oficjalnie otwarto nowy terminal cargo na lotnisku Kraków-Balice. Nowoczesna infrastruktura pozwala na jednoczesną obsługę sześciu pojazdów – dotychczas były to tylko dwa. Znacząco zwiększyła się także powierzchnia magazynowa – z 700 do 2 300 metrów kwadratowych. Przepustowość wzrośnie do 8 tys. ton rocznie, czyli ponad dwukrotnie w porównaniu do ostatnich lat.
– Nowy terminal to inwestycja, na której skorzystają wszyscy – mówi Łukasz Smółka, marszałek województwa małopolskiego. – To impuls dla rozwoju regionalnej gospodarki, nowa jakość usług i konkretne możliwości dla firm. Więcej przestrzeni, więcej miejsc pracy, lepsza oferta dla nadawców przesyłek specjalnych – wszystko to czyni Balice jeszcze bardziej konkurencyjnym portem cargo.
Nowy terminal powstał przy drodze wojewódzkiej 774, około kilometra od dotychczasowego budynku cargo i terminala pasażerskiego. Przed obiektem znalazło się miejsce dla 24 pojazdów – 9 tirów i 15 dostawczaków. Dla porównania – pod starym terminalem mogły czekać tylko dwa tiry i dwa samochody dostawcze.
Terminal ma łączną powierzchnię użytkową 5 600 m² i kubaturę 39 tys. mł. Obiekt jest przystosowany do obsługi nie tylko standardowego frachtu lotniczego, ale też przesyłek wymagających specjalnych warunków – takich jak leki, artykuły spożywcze, materiały radioaktywne czy zwierzęta.
– Dzięki standardowi nowego obiektu jakość usług, jaką możemy zaoferować partnerom, jest nieporównywalna – podkreśla Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport. – To skokowy wzrost komfortu pracy, ale i możliwości operacyjnych. Plac manewrowy, którego wcześniej brakowało, dziś daje realną różnicę.
Budowa terminalu kosztowała ponad 81 mln zł netto. W trakcie prac wykonano ponad 1000 pali fundamentowych o łącznej długości blisko 14 km – to tyle, ile wynosi dystans od budowy do Rynku Głównego w Krakowie. Konstrukcja zużyła 350 ton stali, a dach hali waży kolejne 200 ton.
W części biurowej swoje siedziby mają m.in. Straż Graniczna, Oddział Celny i firma WELCOME Airport Services – główny operator towarowy na lotnisku w Balicach.
– Nowy terminal to krok milowy dla naszej firmy i rynku cargo w Polsce – mówi Piotr Okienczyc, prezes zarządu WELCOME Airport Services. – Rok do roku notujemy wzrost obsługi frachtu. W 2024 r. był to skok o prawie 45%. Nowa przestrzeń umożliwi jeszcze szybszą, bezpieczniejszą i bardziej komfortową obsługę.
Na terenie terminalu znajduje się też nowy wjazd na teren lotniska oraz punkt kontroli bezpieczeństwa. Umożliwia to prowadzenie wszystkich działań granicznych i celnych zgodnie z nowym zakresem terytorialnym przejścia granicznego, który ustanowił wojewoda małopolski.
















fot. UMWM, Krakow Airport, MUW