Nowy terminal, parkingi i układ drogowy. Katowice Airport pokazuje wizualizacje i symulację ruchu

9 miesięcy temu
Wielkie inwestycyjne plany Katowice Airport. Lotnisko przygotowuje się do przyjmowania obsługi dwa razy większej liczby pasażerów rocznie. Żeby to było możliwe, konieczna jest budowa nowego terminalu pasażerskiego. Inwestycja ma pochłonąć około 950 mln złotych.

2023 rok był dla Katowice Airport historyczny, ponieważ obsłużono łącznie 5,6 milionów pasażerów, w tym 2,95 milionów w ruchu rozkładowym i 2,6 milionów w czarterowym. To daje 10,7% udziału w rynku lotniczym w Polsce i taki trend lotnisko w Pyrzowicach zamierza utrzymać w najbliższych latach. Dzisiaj zaprezentowano plan inwestycji portu do 2028 roku.
Jednym z najważniejszych wyzwań będzie budowa głównego terminalu pasażerskiego. Za około 10 lat, w 2033 roku, Katowice Airport chce obsłużyć prawie dwa razy więcej pasażerów niż w 2023. Dlatego konieczne jest rozpoczęcie kluczowych inwestycji. – W 2033 roku obsłużymy 10 milionów pasażerów. W 2028 roku, gdy będziemy kończyć pierwszy etap rozbudowy terminala będzie to według scenariusza bazowego 7,5 miliona. W scenariuszu pozytywnym jeszcze więcej, choćby 8,2 mln – mówi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwo Lotniczego SA i dodaje, iż przepustowość portu to w tej chwili około 6 mln pasażerów rocznie i tyle ma obsłużyć Katowice Airport w 2024 roku. – Każdy następny rok bez rozbudowy infrastruktury będzie się wiązał z problemami operacyjnymi. Wyszło nam po analizach, iż musimy budować nowy obiekt, aby móc ten wzmożony ruch, który planujemy w przyszłych latach, obsłużyć w dobrej infrastrukturze. Tym bardziej, iż zbliżamy się do obsługi 1 miliona pasażerów w lipcu i sierpniu – mówi Tomasik. Urząd Lotnictwa Cywilnego w swojej najnowsze prognozie ruchu lotniczego dla Polski na lata 2022-2040 zakłada, iż katowickie lotnisko znajdzie się w wąskim gronie trzech polskich portów regionalnych, które do 2040 roku przekroczą granicę 10 mln podróżnych obsłużonych w skali roku.

Nowy terminal Katowice Airport.
Nowy terminal z parkingiem wielopoziomowym. Etap do 2028 roku.

Terminal, centrum przesiadkowe i tunel do stacji kolejowej

Nowy terminal powstanie na wschód od w tej chwili istniejących terminali pasażerskich. Dokładniej w miejscu, gdzie teraz znajduje się najstarsza cywilna część lotniska. Terminal A powstawał przez kilka dekad od lat 60. XX wieku i nie ma możliwości jego dalszej rozbudowy. W 2028 roku po wybudowaniu nowego terminalu już nie będzie służył pasażerom. Główny terminal pasażerski będzie budynkiem dwukondygnacyjnym o powierzchni 49 tys. m kw. Na poziomie zero znajdzie się strefa odprawy biletowo-bagażowej oraz hala przylotów, na poziomie +1 zlokalizowana będzie centralna kontrola bezpieczeństwa, strefa kontroli paszportowej i hala odlotów. Ma być wyposażony w rękawy.Zgodnie z zapowiedziami, terminal zostanie połączony z tunelem o długości ok. 270 metrów. Tunelem będzie można przejść z i do otwartej pod koniec ubiegłego roku stacji kolejowej – Pyrzowice Lotnisko. Po drodze będzie jeszcze umożliwiał również dojście do centrum przesiadkowego z możliwością przesiadki na autobusy komunikacji publicznej, autokary i busy. – Pasażer będzie mógł suchą stopą przejść do terminala, korzystając zarówno z autobusu, jak i pociągu – zapowiada prezes GTL SA. W tym roku spółka chce uzyskać decyzję środowiskową i ogłosić przetarg na wykonanie koncepcji. Będzie ona obejmowała nie tylko terminal z tunelem i centrum przesiadkowym, ale również nowy układ drogowy, który powstanie przed terminalem. Znajdą się tu nowe bramkami wjazdowe i wyjazdowe oraz strefa Kiss & Fly. Dojazd do terminala będzie odbywał się od strony ronda udostępnionego w połowie zeszłego roku.

W 2028 roku, po oddaniu do użytku pierwszej części głównego terminalu pasażerskiego, całkowita powierzchnia infrastruktury terminalowej Katowice Airport wynosić będzie 83 tys. m kw., co umożliwi obsługiwanie w komfortowych warunkach około 8 mln podróżnych w skali roku. W dalszej perspektywie GTL SA planuje kontynuować rozbudowę terminalu, by w 2032 roku powierzchnia infrastruktury terminalowej wzrosła do 96 tys. m kw., co pozwoli osiągnąć przepustowość na poziomie 10 mln podróżnych rocznie. Po 2032 roku, jeżeli pojawi się taka potrzeba, terminal główny będzie można rozbudować modułowo na wschód, w pierwszej fazie osiągając przepustowość całej infrastruktury terminalowej na poziomie 12 mln pasażerów rocznie, a w drugiej fazie choćby 15 mln podróżnych.

Rozbudowa parkingów i nowy parking wielopoziomowy

Obecnie parkingi Katowice Airport to około 5,5 tys. miejsc postojowych. W najbliższych latach, do 2030 roku, GTL SA planuje wybudować około 8 tys. nowych miejsc parkingowych. 6,5 tys. miejsc postojowych znajdzie się na parkingach terenowych. Pozostałe 1,5 tys. ma dostarczyć budowa parkingu wielopoziomowego, który ma powstać do 2028 roku. Obiekt zostanie zlokalizowany przy wspomnianym rondzie. Parking wielopoziomowy z głównym terminalem połączony będzie dzięki oszklonego korytarza. Lotnisko zabezpieczyło już grunt pod budowę parkingów. Tylko w tym roku oddanych do użytku ma zostać ok. 1650 miejsc przy centralnej wartowni i na terenie Cargo City. Poniżej poszczególne fazy budowy parkingów zaplanowane na najbliższe lata:

1. 2024 – I etap budowy parkingu przy centralnej wartowni: 750 miejsc,
2. 2024 – I etap budowy parkingu na terenie Cargo City: 906 miejsc,
3. 2025 – II etap budowy parkingu przy centralnej wartowni: 500 miejsc,
4. 2025 – II etap budowy parkingu na terenie Cargo City: 1153 miejsca,
5. 2025 – rozbudowa parkingu P1: 400 miejsc,
6./7. 2026 – III etap budowy parkingu na terenie Cargo City: 1250 miejsc,
8. 2027 – IV etap budowy parkingu na terenie Cargo City: 665 miejsc,
9. 2028 – budowa parkingu wielopoziomowego: 1500 miejsc,
10. 2030 – budowa parkingu dwupoziomowego za autostradą: 1000 miejsc.

Rozbudowa parkingów Katowice Airport.

Całkowity szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028 to ok. 1,5 mld zł, w tym ok. 950 mln zł to koszt budowy głównego terminalu pasażerskiego.

Idź do oryginalnego materiału