Inwestycja obejmie budowę drugiego toru na ponad dwukilometrowym odcinku trasy – od posterunku Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie – wraz z pełnym uzbrojeniem w sieć trakcyjną. Nowa przeprawa przez Wartę zostanie dobudowana obok istniejącego mostu, co istotnie zwiększy przepustowość szlaku. Dodatkowo, w rejonie Parkowa powstanie mijanka, która umożliwi sprawniejsze mijanie się składów, zwiększając płynność całej trasy.
„Patrząc na sieć kolejową nie sposób nie dostrzec istotnego znaczenia ciągu z Poznania do Piły, dlatego widzimy potrzebę budowy drugiego toru na całym brakującym odcinku. Teraz robimy pierwszy krok, likwidując ‘wąskie gardło’ w Obornikach” – mówił Krzysztof Paszyk, minister rozwoju i technologii, podkreślając jednocześnie, iż dalsze inwestycje będą planowane w nowej unijnej perspektywie po 2030 roku.
Dzięki inwestycji poprawi się nie tylko przepustowość linii, ale także komfort pasażerów. Na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto powstanie nowy, wyższy peron wyposażony w wiaty, ławki, oświetlenie oraz gabloty informacyjne. Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami zostaną zbudowane ścieżki naprowadzające oraz przejście podziemne z windami, ułatwiające dostęp do pociągów.
„Planując inwestycję, myślimy o dobru pasażera. Nowy peron w Obornikach, ale przede wszystkim dodatkowy tor pozwolą na przejazdy kolejnych pociągów i wpłyną korzystnie na rozkład. Zdecydowaną większość prac wykonamy bez żadnych zmian w ruchu kolejowym, a pasażerowie będą mogli oglądać postęp robót z okien pociągów” – zapowiedział Piotr Bruss, dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Budowa drugiego toru w Obornikach będzie kontynuacją modernizacji zakończonej w 2019 roku, która znacząco skróciła czas przejazdu między Poznaniem a Piłą – choćby o 35 minut. Efektem tamtych prac było również uruchomienie nowych przystanków oraz modernizacja 34 peronów w 22 miejscowościach, a także poprawa bezpieczeństwa dzięki nowym systemom sterowania ruchem i przebudowanym przejazdom kolejowo-drogowym.
„Konieczność budowy drugiego toru oraz przejścia przez rzekę Wartę, plus dodatkowej infrastruktury na dalszej części trasy, uwidoczniła się szczególnie w trakcie wielkiej modernizacji i eksploatacji linii kolejowej Poznań – Piła. Wówczas, ze względu na niewystarczające środki, nie mogło być to realizowane. w tej chwili taka możliwość powstaje” – zaznaczył wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak.
Zlecone PKP PLK prace wykona firma PORR S.A. Inwestycja, współfinansowana z funduszy europejskich, ma przynieść wymierne efekty nie tylko dla pasażerów podróżujących w kierunku Piły i Poznania, ale także dla całej sieci regionalnych i międzyregionalnych połączeń kolejowych w Wielkopolsce.