Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Jest zielone światło dla kolejnego etapu

3 godzin temu

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej to ogromna inwestycja, która ma odciążyć stolicę i ułatwić ruch tranzytowy. Prace przygotowawcze obejmą m.in. analizę wariantów przebiegu trasy, w tym możliwość poprowadzenia drogi po śladzie obecnej DK50.

Zanim zostanie ogłoszony przetarg na dokumentację, Ministerstwo Infrastruktury planuje zebrać opinie od samorządów. Informacje te mają pomóc w opracowaniu założeń przetargu. Następnie zostanie ogłoszone postępowanie na wykonanie tzw. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ).

Projektanci przeanalizują cztery warianty przebiegu OAW. Trzy zakładają budowę zupełnie nowej drogi, a czwarty opiera się na wykorzystaniu fragmentów istniejącej drogi krajowej nr 50.

Konsultacje, spotkania, decyzje

W ramach prac planowane są spotkania z mieszkańcami gmin, przez które mogłaby przebiegać nowa trasa. Będzie to okazja do poznania propozycji i wyrażenia własnej opinii. Ministerstwo zapowiada konsultacje z samorządami, instytucjami i organizacjami społecznymi. Wszystko po to, aby wybrać wariant najbardziej korzystny pod względem społecznym, środowiskowym i technicznym.

Konsultacje społeczne zaplanowano na drugą połowę 2025 roku. Wtedy projektanci zaprezentują szczegółowe rozwiązania i zbiorą opinie mieszkańców.

Równolegle kontynuowane są prace projektowe nad zachodnią częścią obwodnicy. Powiązanie obu fragmentów ma w przyszłości stworzyć spójną trasę okrążającą Warszawę od północy, zachodu i wschodu.

Decyzja środowiskowa w 2026 roku

Po przeprowadzeniu analiz i zakończeniu konsultacji, projektanci przygotują dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o decyzję środowiskową. Wniosek trafi do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie w drugiej połowie 2026 roku.

Na tej podstawie zostanie wybrany ostateczny wariant przebiegu trasy. Będzie on stanowił fundament do dalszych etapów inwestycji.

Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej to jedno z najważniejszych zadań drogowych w Polsce. Inwestycja poprawi jakość życia mieszkańców, skróci czas podróży i odciąży ruch w samej Warszawie.

Idź do oryginalnego materiału