Generalna Dyrekcja Dóg Krajowych i Autostrad do końca 2025 roku zamierza udostepnić dla ruchu w sumie 4 obwodnice. Ta nowa alteria DK12, budowana dla Gostynia jest najdłuższa i - co wazne - kierowcy pojadą nią jeszcze w tym tygodniu.
Symboliczna inauguracja na węźle Piaski
Symboliczne otwarcie, w towarzysztwie dziennikarzy, miało miejsce podczas briefingu prasowego, 10 grudnia, przygotowanego na węźle Piaski, będącym kluczowym punktem nowej arterii. Zamiast tradycyjnego przecięcia wstęgi, lokalni samorządowcy – w geście podziękowania wykonawcom oraz inwestorom – przywieźli symboliczne tablice rejestracyjne „PGS DK 12” oraz drogowy znak nakazu, na którym autografy złożyli wszyscy obecni goście.
Na spotkaniu obecni byli m.in. Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, posłowie, samorządowcy, oraz przedstawiciele inwestora i wykonawcy.
Obwodnica DK12 dla Gostynia o symbolicznym otwarciu 12.12 o 12:12
Największe emocje wzbudziła data i godzina otwarcia. Propozycja, która padła ze strony gostyńskiego magistratu, to symboliczny moment: 12.12 o godzinie 12:12.
Jesteśmy w stanie to zrobić. Skoro taki dokładny termin otwarcia został określony, to z pewnością przyniesie szczęście użytkownikom – skomentował Patryk Kosicki, p.o. dyrektora poznańskiego oddziału GDDKiA. - Oczywiście będziemy gotowi. Zgodę nadzoru budowlanego na udrożnienie mamy już dzisiaj.
Kluczowe fakty i przebieg nowej drogi, której zarządcą jest GDDKiA
Obwodnica Gostynia i Piasków omija miejscowości po północnej stronie. Wykonawcą inwestycji było Konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner).
- Długość trasy: ponad 17 km
- Wartość: 340 milionów złotych
- Dofinansowanie UE: ponad 206 milionów złotych
- Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA)
Przebieg obwodnicy:
- Początek budowanego odcinka znajduje się po zachodniej stronie wsi Gola.
- W rejonie km 7+500 trasa przecina istniejącą drogę wojewódzką 434, gdzie zlokalizowany jest węzeł Gostyń.
- Następnie, w okolicach km 10+800, powstał węzeł Piaski na połączeniu z realizowaną w tej chwili obwodnicą Gostynia w ciągu DW434.
Jak podkreślił Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, obwodnica ma wielkie znaczenie dla mieszkańców.
Przejazdy starym śladem DK12, szczególnie pojazdami ciężarowymi, stanowiły duże zagrożenie dla mieszkańców, gdyż droga prowadziła przez centra Gostynia i Piasków. Nowa arteria będzie alternatywą dla pojazdów tranzytowych - powiedział.
Poprawa bezpieczeństwa i sygnalizacje świetlne
Inwestor, pomimo zbliżającego się terminu, kończy ostatnie prace kosmetyczne (oznakowanie poziome, panele akustyczne). Nowym elementem poprawiającym bezpieczeństwo na nowej trasie będą sygnalizacje świetlne na dwóch newralgicznych skrzyżowaniach:
- Przy wjeździe do Kosowa: Uruchomienie planowane wiosną 2026 roku.
- W okolicach Dąbrówki (droga do Zaborni): Uruchomienie zaplanowane na 12 grudnia.
Ponad podziałami dla regionu
Lokalni samorządowcy – starosta gostyński Robert Marcinkowski, burmistrz Gostynia Jerzy Kulak oraz wójt Piasków Dariusz Naskręt – jednym głosem ogłosili: "Mamy to!". Podkreślili, iż dyskusja o budowie obwodnicy rozpoczęła się już w latach 70. i 80., a sukces jest wynikiem współpracy ponad politycznymi podziałami.
Poseł Krzysztof Paszyk zaznaczył, iż obwodnica to dowód intensyfikacji wydatków rządowych na infrastrukturę. Z kolei poseł Andrzej Grzyb wyraził nadzieję na kontynuację inwestycji drogowych w kierunku Jaraczewa i Jarocina.
Inwestycja, która rozwiązuje problemy komunikacyjne dwóch gmin, jest także przykładem na to, jak program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 wpływa na rozwój regionalny.











