
Po otwarciu pierwszych odcinków S1 i DK44 budowa obwodnicy Oświęcimia wyraźnie przyspieszyła. Zobacz, co dzieje się pod torami i nad Sołą!
Południowy ring Oświęcimia nabiera rozpędu – mosty, tunele i 15 boisk pod ziemią!
Po sierpniowym otwarciu ponad 10 km odcinka S1 Oświęcim–Brzeszcze oraz 4 km nowego fragmentu DK44 (tymczasowo dla pojazdów do 3,5 t), budowa tzw. południowego ringu Oświęcimia zdecydowanie przyspieszyła. To pierwszy powiew ulgi dla kierowców – ale też zapowiedź spektakularnego finału inwestycji.




Nowy most nad Sołą już gotowy w jednym kierunku
Jezdnia w stronę Krakowa jest już przejezdna – nowy most nad Sołą zagrał w ruchu drogowym. Druga nitka jest domykana segmentami, etap po etapie. To jedno z najbardziej widowiskowych miejsc całej inwestycji – inżynieryjny majstersztyk na tle krajobrazu.
Przejazd pod torami zamiast wiaduktu – rzadkość w skali kraju
Jeszcze ciekawiej jest w okolicach przecięcia nowej trasy z linią kolejową do Czechowic-Dziedzic – niedaleko Miejsca Pamięci Auschwitz-Birkenau. Zamiast klasycznego wiaduktu, powstaje tu unikatowy przejazd pod torami, by nie zaburzać historycznego krajobrazu.
Nowa droga schodzi tu 10 metrów pod powierzchnię gruntu, a całość zabezpieczają wielokilometrowe mury oporowei przesłony chroniące przed wodami gruntowymi. Drogowcy przygotowali tu specjalne stanowisko o powierzchni 2,5 tys. m² – to jak 15 boisk do siatkówki. Na nim wypchną pod torami ogromny żelbetowy segment o wymiarach 23×39×9 m, który pomieści trzy jezdnie.
Nowoczesna infrastruktura i układ 2×2 – projekt szyty na miarę regionu
Technicznie cała obwodnica to droga klasy GP z dwoma pasami w każdą stronę (3,5 m szerokości każdy) i systemem turbinowych rond oraz węzłów, które połączą trasę z:
- ekspresową S1,
- DW933 (kierunek Chrzanów–Pszczyna),
- oraz DW948 (Jezioro Żywieckie–Oświęcim).
To nie tylko wygodna alternatywa dla obecnego ruchu przez centrum miasta, ale też silny impuls rozwojowy dla całego regionu.
Zobacz postęp prac z lotu ptaka
Chcesz zobaczyć, jak wygląda inwestycja dziś? Sprawdź najnowszą galerię zdjęć z drona – „Zdjęcia z powietrza – wrzesień 2025”, przygotowaną przez wykonawcę. Te ujęcia naprawdę robią wrażenie i najlepiej oddają skalę tej imponującej budowy.
Foto: GDDKiA