Obwodnica południowa Chełma, inwestycja warta 170 mln zł, zawieszona!

2 godzin temu
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony 21 lutego br. przez spółkę ZDI Sp. z o.o. z Zamościa. To właśnie ta firma w 2023 roku wygrała przetarg na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla inwestycji.Organy opiniujące – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Chełmie, Wody Polskie oraz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie – jednoznacznie wskazały, iż konieczne jest przygotowanie szczegółowego raportu środowiskowego. Jak czytamy w postanowieniu: „(...) w przypadku stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko organ wydaje postanowienie o zawieszeniu postępowania (…) do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko”. Jednocześnie zaznaczono, iż „jeżeli w terminie 3 lat od dnia zawieszenia postępowania strona nie złoży raportu, żądanie wszczęcia postępowania (…) uważa się za wycofane”.Zapowiedzi prezydentaTymczasem jeszcze w lutym br. prezydent Chełma Jakub Banaszek zapowiadał szybkie podpisanie umowy o dofinansowanie inwestycji oraz ogłoszenie przetargu w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. W mediach społecznościowych przekonywał, iż wartość inwestycji wyniesie ponad 170 mln zł, a jej realizacja jest pewna, choć ostateczny przebieg trasy może ulec korekcie w wyniku konsultacji społecznych.Wstępny projekt opracowany przez Dawida Skrosia został już zaprezentowany. Pierwotnie zakładano budowę drogi w formie dwujezdniowej, jednak w 2024 roku Rada Miasta Chełm zaakceptowała wariant jednojezdniowy, zatwierdzony przez ratusz.Przebieg i finansowanieZgodnie z dotychczasowymi planami, obwodnica ma przebiegać przez osiedla: Zachód, Słoneczne, XXX-lecia, Kościuszki oraz Działki.Koszt budowy oszacowano na 170 mln zł. Miasto zabezpieczyło dotąd 102,8 mln zł, w tym 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, pozyskanych jeszcze pod koniec 2021 roku. Brakuje ok. 70 mln zł, które samorząd wciąż stara się pozyskać.W 2023 roku, tuż przed wyborami parlamentarnymi, ówczesny wiceminister obrony narodowej Marcin Ociepa zapowiadał wpisanie obwodnicy Chełma na listę dróg strategicznych dla obronności i przekazanie dodatkowych 150 mln zł. Ostatecznie jednak środki te nie trafiły do Chełma, ponieważ inwestycja otrzymała już dofinansowanie z Ministerstwa Infrastruktury, więc dodatkowe wsparcie z resortu obrony nie było już możliwe.Co dalej?Obwodnica południowa Chełma, która ma odciążyć ruch w mieście i poprawić bezpieczeństwo, pozostaje na etapie przygotowań. Decyzja środowiskowa jest kluczowym dokumentem – dopóki raport nie zostanie opracowany i zatwierdzony, dalsze kroki inwestycyjne są niemożliwe.Choć władze miasta zapewniają, iż projekt zostanie zrealizowany, tempo prac zależeć będzie od procedur administracyjnych i dostępności brakujących środków.Czytaj także:
Idź do oryginalnego materiału