Obwodnica Sanoka zostanie przedłużona o 3 km. Drogowcy przygotowują się do tej inwestycji

5 godzin temu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie złożyła wniosek do wojewody podkarpackiego o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację II etapu obwodnicy Sanoka. Kolejny odcinek trasy powstanie w ciągu drogi krajowej nr 28.

W maju 2024 roku GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę blisko 3-kilometrowego odcinka obwodnicy Sanoka. Wykonawcą prac jest firma Budimex, a wartość umowy to 152,3 mln zł. Zadanie jest realizowane w systemie „Projektuj i buduj”. Zgodnie z harmonogramem zakończony został etap opracowania dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowlanych.

Pierwszym etapem obwodnicy Sanoka kierowcy jeżdżą już od 5 lat (Fot. GDDKiA)

Zakres prac inwestycji

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Druga część obwodnicy połączy zrealizowany już odcinek z drogą krajową nr 28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu.

Na początkowym odcinku obwodnica będzie przebiegała po śladzie istniejącej DK84, a następnie zostanie skierowana na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa ronda w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ciągi pieszo-rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.

Ponadto wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: pięć mostów (w tym cztery pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), dwa przepusty (w tym jeden pełniący funkcję ekologiczną) i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej blisko 290 m i przęśle nurtowym o długości 120 m. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną

Oddany do ruchu 30 stycznia 2020 r. pierwszy etap obwodnicy Sanoka pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego z kierunku Krosna na DK28 i DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko- Smolnica. Budowa drugiego etapu spowoduje domknięcie miasta w ciągu DK28, która z Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla. Istniejący odcinek drogi krajowej nr 28 na terenie Sanoka przebiega przez obszary zwartej zabudowy mieszkaniowej z jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych.

Budowa nowej drogi wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i kierowców, jak też odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla. Dalej zaś do przejść granicznych w Medyce i Korczowej, łączących Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Taki jest przebieg wydłużonej obwodnicy Sanoka (Źródło: GDDKiA)
Idź do oryginalnego materiału