Obwodnicami Opatowa i Wąchocka pojedziemy na Wszystkich Świętych?

3 godzin temu
Zdjęcie: źródło: obwodnicaopatowa.pl


Zakończyły się najważniejsze prace na budowanych obwodnicach Opatowa i Wąchocka. Nowymi drogami mamy pojechać jeszcze w tym roku.

Budowa obwodnicy Opatowa rozpoczęła się w 2021 roku. W ostatnich miesiącach drogowcy systematycznie oddawali do użytku kolejne jej elementy ułatwiając kierowcom podróżowanie zarówno trasami krajowymi, jak i drogami lokalnymi.

– Obwodnica Opatowa jest na finiszu. Na większości odcinków trasy głównej gotowa jest nawierzchnia oraz oznakowanie pionowe i poziome. Zaawansowanie inwestycji przekroczyło 95 procent. realizowane są prace wykończeniowe, które prowadzone są głównie na poboczach, skarpach i w pasach rozdziału jezdni – informuje Piotr Krampikowski, dyrektor kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na finiszu jest także budowa obwodnicy Wąchocka, nowego odcinka drogi krajowej nr 42, który będzie miał prawie 12 km długości.

Piotr Krampikowski mówi, iż udostępnienie kierowcom obu obwodnic będzie możliwe po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, co ma nastąpić jeszcze w tym roku. – Obwodnicę Opatowa planujemy otworzyć w połowie grudnia, a obwodnicę Wąchocka nieco później, ale jeszcze przed końcem bieżącego roku – deklaruje.

Budowa obwodnicy Opatowa będzie kosztowała prawie 689 mln zł, a nowej trasy pozwalającej ominąć Wąchock ponad 395 mln zł.

Obwodnica Opatowa i łącznik północny

Obwodnica Opatowa to odcinek drogi ekspresowej S74, która połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. W większości zbudowano ją w nowym miejscu. Tworzą ją dwujezdniowy odcinek DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km oraz droga ekspresowa S74 o długości 6,5 km. Nowa droga omija Opatów po południowo-zachodniej stronie. W ramach obwodnicy wybudowano dwa węzły drogowe – na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem oraz z tzw. łącznikiem północnym do DK74, a także w Marcinkowicach na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S74 z DK9, co zapewnia połączenie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. W ramach wartej prawie 689 mln zł inwestycji powstało między innymi 14 mostów, wiaduktów i estakad, a także kładka dla pieszych.

Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa jest trzykilometrowy, jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki niemu podróżując na trasie Kielce – Lublin nie trzeba wjeżdżać do miasta.




Obwodnica Wąchocka

Umowa na budowę obwodnicy Wąchocka została podpisana w grudniu 2020 r. Nowy odcinek drogi krajowej nr 42 przebiegał będzie nowym śladem od Skarżyska-Kamiennej do Starachowic, omijając Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. Obwodnica będzie dwujezdniowa, o długości prawie 12 km. W ramach wartej ponad 395 mln zł wybudowano 11 mostów i wiaduktów, 4 skrzyżowania, przejścia dla zwierząt, podziemne przejście dla pieszych oraz drogi dojazdowe. Ominięcie centrum Wąchocka pozwoli na skrócenie czasu podróży drogą krajową nr 42, łączącą drogę ekspresową S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Podkarpacia.





Idź do oryginalnego materiału