– Tematy dotyczące komunikacji są jednym z priorytetów dla naszego województwa – mówił Rafał Bartek. – Mamy badania pokazujące, iż w komunikacji w naszym regionie mocno dominuje samochód. W regionie jest 735 samochodów na tysiąc mieszkańców, co nas plasuje na czwartym miejscu w kraju. To oznacza, iż jednym z priorytetów powinny być inwestycje drogowe, ale musimy też inwestować mocniej w centra przesiadkowe. I to dobrze przemyślane, jak np. w Gogolinie.
Śląscy Samorządowcy zapowiadają obwodnice i ścieżki rowerowe
Rafał Bartek zwrócił też uwagę na znaczenie linii kolejowych na przykładzie trasy Nysa – Opole. – Inwestycja w tę linię sprawiła, iż skrócił się czas przejazdu. Liczba użytkowników tej linii bardzo wzrosła.
Hubert Kołodziej podkreślił znaczenie obwodnicy omijającej Borki, Dobrzeń Mały i Dobrzeń Wielki.
– To jest sprawa niedokończona po „dużym Opolu”. 60 procent przyszłej obwodnicy znajduje się w rękach samorządu miasta Opola i to stanowi problem. Tamtędy przejeżdża 15 tysięcy pojazdów na dobę. W ciągu ostatnich dwóch lat doszło tam do kilkunastu wypadków. Zdarzyło się kilkadziesiąt kolizji. Komfort życia mieszkańców i kierowców jest bardzo obniżony. Potrzebny byłby również zintegrowany system przewozów do pracy i do szkół „na jednym bilecie” – powiedział.
– Mieszkańcy Opola nie chcą stać w korkach – zauważył Marcin Gambiec. – Trzeba zabiegać o obwodnicę południową z nowym mostem. Odciąży to dzielnice południowe Opola i południowe gminy województwa opolskiego. To jest zadanie dla sejmiku, by ta strategicznie ważna dla Opola inwestycja, w końcu została zrealizowana. Będę o to zabiegał.
Renata Wilk opowiedziała się za kontynuacją programu „Opolskie na rowery”.
– Konieczna jest kooperacja na wszystkich szczeblach zarządzania – przekonywała. – Ścieżki rowerowe nie powinny kończyć się na granicach miast, gmin i powiatów. Całe województwo opolskie może i powinno zostać oplecione ścieżkami rowerowymi. Ukształtowanie terenu na to pozwala. Ścieżki przyciągną turystów do naszego regionu.
Jako przykład ścieżki, którą należy możliwie gwałtownie zbudować podała trasę łączącą Czarnowąsy i Świerkle. Projekt z 2017 roku wciąż czeka na realizację.
Odra szansą turystyczną i gospodarczą
Śląscy Samorządowcy zapowiadają zabiegi nie tylko obwodnice i trasy rowerowe. Ryszard Galla upomniał się o wykorzystanie Odry dla komunikacji towarowej.
– Będziemy zabiegali o ukończenie zadań dotyczących bezpieczeństwa przeciwpowodziowego – powiedział. – Myślę o obwałowaniach w gminach Bierawa i Reńska Wieś oraz dokończeniu drugiego etapu „Polderu Żelazna”. Bardzo ważna jest dla nas także budowa Odrzańskiej Drogi Wodnej. Będzie nie tylko walorem turystycznym. Zwiększy także nasz potencjał gospodarczy. Zadbamy także o czystość wód.