W sobotę (16 marca) wprowadzimy pakiet oczekiwanych zmian w komunikacji miejskiej.
Wzmocnimy linię nr 10, tramwaje do Fordonu i na górny taras będą kursować w równych odstępach, na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd. Wprowadzenie zmian umożliwi kończąca się naprawa dojazdu do mostu Pomorskiego.
- Od grudnia pracowaliśmy nad pakietem zmian m.in. w obsłudze relacji Centrum-Fordon i poprawie obsługi osiedla Leśnego – mówi zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. - Zależało nam, by wszystkie ulepszenia wprowadzić jednym rozkładem jazdy. Stąd powiązaliśmy wszystkie najważniejsze zmiany zakończeniem naprawy na moście Pomorskim. Wykonawca dotrzymał terminu, co pozwala od 16 marca wprowadzić oczekiwane przez pasażerów zmiany. Kończące się prace MWIK pozwolą też rozpocząć badania czasów przejazdu, napełnień i wprowadzanie korekt na sieci autobusowej.
Rozkłady do koordynacji. Tramwaj do Fordonu co około 5 minut
W grudniu i styczniu dokonaliśmy dokładnej analizy czasów przejazdu i poziomu napełnień w tramwajach. Na ich podstawie przygotowane zostały nowe rozkłady jazdy. Wybrane zostały priorytetowe kierunki, gdzie tramwaje w godzinach szczytu, będą kursować prawie w równych odstępach:
• Rondo Jagiellonów – Jagiellońska - Fordon (co ok. 4-6 min. w szczycie)
• Fordon – Jagiellońska- Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
• Rondo Jagiellonów-Kujawska – Węzeł Szarych Szeregów (co ok. 6-8 min. w szczycie)
• Węzeł Szarych Szeregów- Kujawska - Rondo Jagiellonów (co ok. 5-8 min. w szczycie)
• Rondo Jagiellonów- Garbary (co ok. 4-7 min. w szczycie)
• Garbary-Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
Oznacza to, iż w rozkładach jazdy na priorytetowych kierunkach znikną kilkunastominutowe przerwy pomiędzy odjazdami. To był jeden z powodów przepełnień na wybranych kursach.
Po zmianach na tym priorytetowym kierunku, z którego korzysta najwięcej pasażerów (linie nr 3,5,10) tramwaje będą pojawiać się co około 5 minut.
Do koordynacji wybrane zostały kierunki, na których podróżuje najwięcej pasażerów. Dlatego na górnym tarasie tramwaje w równych odstępach będą poruszać się od węzła Szarych Szeregów w stronę centrum, a nie z pętli na Glinkach i Kapuściskach.
Skoordynowane będą też m.in. odjazdy:
• linii nr 7 i 11 z Fordonu w kierunku węzła Szarych Szeregów oraz w przeciwnym kierunku (co 9-11 min w szczycie)
• linii nr 2 i 10 z Lasu Gdańskiego w kierunku ronda Jagiellonów (co 9-11 min w szczycie)
• linie nr 2 i 8 z Kapuściska w stronę Centrum (co 9-11 min w szczycie)
Wzmocnienie linii tramwajowej nr 10
W dni powszednie wydłużone zostanie funkcjonowanie linii nr 10 łączącej Fordon z Lasem Gdańskim.
Tramwaje będą kursować także po godzinie 19. Odjazdy z pętli w Lesie Gdańskim będą skoordynowane z linią nr 2. Znacznie poprawi to obsługę osiedla Leśnego.
O wprowadzenie tej zmiany apelowali m.in. pracownicy i pacjenci Wojskowego Szpitala Klinicznego oraz Rada Osiedla Leśne.
Priorytet na kolejnych skrzyżowaniach
Na kolejnych 8 skrzyżowaniach wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych, nadając priorytet pojazdom komunikacji szynowej.
Oznacza to, iż tramwaje szybciej przejadą w następujących miejscach:
• Fordońska / Bałtycka
• Fordońska / Fabryczna
• Królowej Jadwigi / Dworcowa
• Gdańska / Mickiewicza
• Dworcowa / Sobieskiego
• Sułkowskiego / Chodkiewicza
• Wojska Polskiego / Ujejskiego
• Toruńska / Spokojna
W przypadku części skrzyżowań analizowane będą jeszcze skutki wprowadzenia zmiana dla pozostałych uczestników ruchu (samochodów, rowerzystów i pieszych), które zadecydują o możliwości włączeniu wysokiego priorytetu dla tramwajów.
Tramwaje wrócą na most Pomorski
Umożliwia to kończąca się naprawa nasypu prowadzącego na most od strony ronda Fordońskiego.
Wykonawca ułożył już nawierzchnię asfaltową.
W sobotę 9 marca przywrócony zostanie ruch pojazdów na odbudowanej jezdni.
Następnie przez kilka dni przeprowadzimy remont torowiska, po którym do tej pory poruszały się pojazdy.
W sobotę (16 marca) na most wrócą tramwaje.
To oznacza skrócenie czasu przejazdu linii nr 4 i 8.
Rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego.
Zakończenie prac umożliwi też wprowadzenie w życie wszystkich powyższych zmian w rozkładach jazdy.
Autobusy wracają na swoje wcześniejsze trasy
Dobiega końca większość robót wodociągowych na terenie miasta.
Dzięki temu wiele linii autobusowch będzie mogło wrócić na swoje standardowe trasy.
Pierwsze zmiany już połowie marca.
Linia nr 59 na standardową trasę przez ulice Kazimierza Wielkiego i Łęczycką powróci po zakończeniu prac na moście Kazimierza Wielkiego pod koniec marca.
Po zakończeniu prac wodociągowych (w marcu) na stałe trasy wrócą też:
• linie nr 52,59,60,64 (przez Staszica-3 Maja) - 16 marca
• linii nr 71 i 77 (przez al. Mickiewicza) - 16 marca
• linia nr 57 (przez ul. Stawową)- 16 marca
• linia nr 61 (przez ul. Ugory-I. Skorupki) - 28 marca
Otwarcie powyższych ulic pozwoli też ograniczyć część opóźnień odnotowywanych w godzinach szczytu.
Po zakończeniu tych prac weryfikowane będą czasy przejazdu i napełnienia autobusów.
Linia międzygminna 40 do Ostromecko
Z początkiem marca zaczęła funkcjonować w formule całorocznej linia podmiejska nr 40 łącząca pętlę Przylesie między innymi z Ostromeckiem. Funkcjonowanie linii w obszarze podmiejskim finansować będzie gmina Dąbrowa Chełmińska. Gmina bierze pod uwagę możliwość rozszerzenia komunikacji podmiejskiej na swoim terenie po dodatkowych analizach i konsultacjach z mieszkańcami.
Wprowadzone w ostatnim czasie zmiany pozwalają realizować wszystkie zaplanowane kursy wynikające z rozkładów jazdy. MZK i Mobilis dysponują niezbędną rezerwą pojazdów a dzięki prowadzonym szkoleniom przybywa nowych kierowców.
Wszystkie powyższe zmiany są możliwe dzięki zabezpieczeniu przez Miasto dodatkowych środków. W budżecie na 2024 roku najbardziej wzrosły wydatki na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł). Zaplanowaliśmy zwiększenie pracy przewozowej, której wielkość ma wynieść 18 mln wozokilometrów (w ubiegłym roku było to 17,7 mln wzkm). By jak najlepiej wykorzystać te pieniądze rozmawialiśmy z przewoźnikami i przedstawicielami Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego.
W najbliższych latach stawiamy na dalszy rozwój komunikacji publicznej:
• Budowę linii tramwajowej na Szwederowo
• Rozbudowę pętli Las Gdański
• Przebudowę węzła rondo Jagiellonów i budowę przystanków wiedeńskich
• Modernizację zajezdni MZK
• Przebudowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Toruńskiej
• Jesteśmy w trakcie wymiany całej floty tramwajowej na nowoczesne "niskopodłogowce". Do 2025 roku odbierzemy wszystkie z 40 zamówionych składów. 10 sztuk już kursuje. W tym roku wyjedzie na trasy kolejne 22. Łącznie Bydgoszcz będzie dysponować 75 składami.