Od jutra nowe zapisy w regulaminie parkingów P+R. Co się zmieni?

1 tydzień temu

W listopadzie radni miejscy przyjęli uchwałę wprowadzającą zmiany w regulaminie parkingów P+R. Zaczną one obowiązywać w niedzielę.

Na parkingach P+R będzie można bezpłatnie zostawić samochód na cały weekend. Od piątku do poniedziałku nie będzie przerw technicznych. Zmianę tę uzasadniono spełnieniem oczekiwań m.in. turystów, chcących zostawić samochód w bezpiecznym miejscu w czasie weekendowego zwiedzania miasta.

Zmienią się także zasady korzystania z parkingów przez właścicieli aut elektrycznych i hybrydowych. Od niedzieli zasady parkowania będą takie same dla posiadaczy wszystkich samochodów, niezależnie od rodzaju napędu - aby móc za darmo zostawić samochód na parkingu każdy musi mieć bilet na komunikację miejską (co najmniej dobowy).

Wyższe opłaty od niedzieli

Od niedzieli płatne będzie natomiast ładowanie samochodów elektrycznych. Stawkę określono na 1,61 zł za kWh. Argumentem przytoczonym w uchwale jest znaczący wzrost cen za energię elektryczną, a także wciąż rosnąca liczba samochodów z tym napędem oraz rozbudowa stacji ich ładowania na parkingach Parkuj i Jedź.

Wzrośnie także opłata za korzystanie z miejsca postojowego bez ważnego biletu lub uprawnień do bezpłatnych przejazdów. Będzie wynosiła 250 zł, ale będzie niższa o 100 zł jeżeli zapłacona zostanie od razu w kasie parkingowej lub u kontrolera.

Zgodnie z uchwałą na parkingach P+R mogą nieodpłatnie parkować hulajnogi. Równocześnie wprowadzona została opłata w wysokości 100 zł za postój pojazdu nieuprawnionego do korzystania z parkingu, np. przyczep.

Niezbędny bilet komunikacji miejskiej?

Na 17 parkingach P+R jest blisko 4,8 tys. miejsc parkingowych dla samochodów (w tym ponad 100 dla osób z niepełnosprawnościami) oraz prawie 1000 dla rowerów.

Parkingi od niedzieli, 29 kwietnia, dostępne będą w dni powszednie w godz. 4.30-2.30.

Pierwsze 20 minut pakowania jest bezpłatne. Kierowcy, którzy chcą zostawić samochód bez opłat na dłużej, muszą posiadać aktywny bilet komunikacji miejskiej: krótkookresowy (dobowy, 3-dniowy, weekendowy) lub długookresowy (30- i 90-dniowy) albo uprawnienia do bezpłatnych przejazdów.

Nowe stawki a wzrost przychodów budżetu Warszawy

W uzasadnieniu uchwały oszacowano, iż wzrost przychodów budżetu Warszawy z tytułu podwyższenia wysokości opłaty za najem miejsca postojowego, na podstawie danych za rok 2022, wyniesie ok. 31 tys. zł rocznie, przy założeniu realizacji wszystkich płatności na miejscu. W przypadku odroczonego terminu płatności kwota ta wyniesie ok. 93 tys. zł.

Zaś wprowadzenie opłat za korzystanie ze stacji ładowania samochodów elektrycznych, na podstawie zużycia energii w 2022 r. oraz proponowanej stawki za 1 kWh, będzie skutkować wpływami na poziomie ok. 710 tys. zł rocznie.

Rezygnacja z przerwy technicznej w weekendy, a co za tym idzie opłat za pozostawiony samochód na terenie parkingu każdorazowo w tych godzinach, w oparciu o szacunki z 2022 roku, będą natomiast skutkowały spadkiem dochodów z tytułu tych opłat na poziomie ok. 77 tys. zł rocznie.

Idź do oryginalnego materiału