Od wtorku, 6 maja 2025 roku, pasażerowie kolei na Śląsku muszą przygotować się na poważne ograniczenia w kursowaniu pociągów. Powodem jest kolejna faza modernizacji katowickiego węzła kolejowego – zamknięty zostanie jeden z dwóch torów na odcinku Katowice Brynów – Katowice Ligota, co znacząco ograniczy przepustowość tej kluczowej linii kolejowej.
Ponad 25 pociągów Kolei Śląskich odwołanych
Największe zmiany dotkną pasażerów Kolei Śląskich:
-
16 pociągów zostanie odwołanych na trasie Tychy – Katowice,
-
10 pociągów nie pojedzie na odcinku Katowice Ligota – Katowice,
-
14 składów skierowanych zostanie objazdem przez Chorzów Hajduki – będą one oznaczone literą H i pogrubioną czcionką w rozkładach jazdy.
To oznacza także wydłużony czas przejazdu – choćby o kilkanaście minut.
Zmiany w Intercity
Ograniczenia dotkną również połączeń dalekobieżnych:
-
Pociąg IC „Daszyński” (do Białegostoku) i IC „Korfanty” (do Warszawy Wschodniej) od 6 maja będą kursować do i z Gliwic, zamiast do/z Bielska-Białej.
Dlaczego są utrudnienia?
PKP Polskie Linie Kolejowe tłumaczą, iż ograniczenia wynikają z prac przygotowawczych do rozbudowy torowiska do czterech torów na odcinku Katowice Brynów – Katowice Ligota. Konieczne jest wzmocnienie nasypu, a także rozbiórka istniejących konstrukcji, w tym przyczółków i fundamentów, pod przyszłe obiekty inżynieryjne.
Odcinek ten jest częścią głównego połączenia kolejowego Katowic z południem regionu i kraju, prowadzącego do:
-
Tychów, Bielska-Białej, Zwardonia, Cieszyna,
-
Rybnika, Wodzisławia Śląskiego, Raciborza,
-
przejść granicznych w Zebrzydowicach i Chałupkach.
Prace na tym fragmencie już realizowane są – w marcu zamknięto przystanek Katowice Brynów, który zostanie przeniesiony bliżej centrum miasta.
Część dużej inwestycji – Kolej Metropolitalna
Inwestycje są częścią potężnego projektu przebudowy linii kolejowej od Będzina przez Sosnowiec i Katowice do granicy w Zebrzydowicach. Zakłada on rozbudowę torów do czterech, by oddzielić ruch aglomeracyjny i dalekobieżny w ramach Kolei Metropolitalnej.
W kwietniu 2024 r. podpisano kontrakt PLK z konsorcjum Torpol–Intop o wartości ponad 4 mld zł brutto, który obejmuje:
-
modernizację odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice,
-
przebudowę głównej stacji Katowice,
-
budowę trzech nowych przystanków i modernizację kilku istniejących,
-
odbudowę infrastruktury inżynieryjnej, w tym 14 wiaduktów kolejowych, co przekłada się również na ograniczenia w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej.
Zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 rok.
🟠 Co warto zrobić przed podróżą?
-
Sprawdź aktualny rozkład jazdy na stronie portalpasazera.pl i Kolei Śląskich.
-
Zwróć uwagę na oznaczenia H (objazdy przez Hajduki).
-
Planuj więcej czasu w dojazdy – opóźnienia są możliwe.