Ograniczenia w ruchu pociągów w Katowicach od 6 maja. Sprawdź, co się zmienia!

4 godzin temu

Od wtorku, 6 maja 2025 roku, pasażerowie kolei na Śląsku muszą przygotować się na poważne ograniczenia w kursowaniu pociągów. Powodem jest kolejna faza modernizacji katowickiego węzła kolejowego – zamknięty zostanie jeden z dwóch torów na odcinku Katowice Brynów – Katowice Ligota, co znacząco ograniczy przepustowość tej kluczowej linii kolejowej.

Ponad 25 pociągów Kolei Śląskich odwołanych

Największe zmiany dotkną pasażerów Kolei Śląskich:

  • 16 pociągów zostanie odwołanych na trasie Tychy – Katowice,

  • 10 pociągów nie pojedzie na odcinku Katowice Ligota – Katowice,

  • 14 składów skierowanych zostanie objazdem przez Chorzów Hajduki – będą one oznaczone literą H i pogrubioną czcionką w rozkładach jazdy.

To oznacza także wydłużony czas przejazdu – choćby o kilkanaście minut.

Zmiany w Intercity

Ograniczenia dotkną również połączeń dalekobieżnych:

  • Pociąg IC „Daszyński” (do Białegostoku) i IC „Korfanty” (do Warszawy Wschodniej) od 6 maja będą kursować do i z Gliwic, zamiast do/z Bielska-Białej.

Dlaczego są utrudnienia?

PKP Polskie Linie Kolejowe tłumaczą, iż ograniczenia wynikają z prac przygotowawczych do rozbudowy torowiska do czterech torów na odcinku Katowice Brynów – Katowice Ligota. Konieczne jest wzmocnienie nasypu, a także rozbiórka istniejących konstrukcji, w tym przyczółków i fundamentów, pod przyszłe obiekty inżynieryjne.

Odcinek ten jest częścią głównego połączenia kolejowego Katowic z południem regionu i kraju, prowadzącego do:

  • Tychów, Bielska-Białej, Zwardonia, Cieszyna,

  • Rybnika, Wodzisławia Śląskiego, Raciborza,

  • przejść granicznych w Zebrzydowicach i Chałupkach.

Prace na tym fragmencie już realizowane są – w marcu zamknięto przystanek Katowice Brynów, który zostanie przeniesiony bliżej centrum miasta.

Część dużej inwestycji – Kolej Metropolitalna

Inwestycje są częścią potężnego projektu przebudowy linii kolejowej od Będzina przez Sosnowiec i Katowice do granicy w Zebrzydowicach. Zakłada on rozbudowę torów do czterech, by oddzielić ruch aglomeracyjny i dalekobieżny w ramach Kolei Metropolitalnej.

W kwietniu 2024 r. podpisano kontrakt PLK z konsorcjum Torpol–Intop o wartości ponad 4 mld zł brutto, który obejmuje:

  • modernizację odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice,

  • przebudowę głównej stacji Katowice,

  • budowę trzech nowych przystanków i modernizację kilku istniejących,

  • odbudowę infrastruktury inżynieryjnej, w tym 14 wiaduktów kolejowych, co przekłada się również na ograniczenia w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej.

Zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 rok.


🟠 Co warto zrobić przed podróżą?

  • Sprawdź aktualny rozkład jazdy na stronie portalpasazera.pl i Kolei Śląskich.

  • Zwróć uwagę na oznaczenia H (objazdy przez Hajduki).

  • Planuj więcej czasu w dojazdy – opóźnienia są możliwe.

Idź do oryginalnego materiału