Oczekuje się, iż premier Ontario Doug Ford i premier Alberty Danielle Smith podpiszą memorandum w sprawie nowej infrastruktury energetycznej i handlowej.
Premierzy z całej Kanady współpracują, aby pozbyć się barier handlowych między prowincjami w obliczu taryf celnych USA i ich wpływu na gospodarkę. 1 lipca weszła w życie ustawa One Canadian Economy Act, wcześniej znana jako Bill C-5, ma na celu zwiększenie handlu między prowincjami.
Według komunikatu biura premiera Ford będzie 7 lipca w Calgary na uroczystości podpisania protokołu ustaleń.
Ford już wcześniej wyraził poparcie dla projektów budowy rurociągów w swojej prowincji i poza nią, wzywając premiera Marka Carneya do wsparcia nowej infrastruktury, od rurociągów po autostrady i porty morskie, „aby pomóc kanadyjskim towarom dotrzeć do nowych klientów na nowych rynkach, jednocześnie spajając nasz kraj i zmniejszając naszą zależność od Stanów Zjednoczonych”.
Jednak premier Kolumbii Brytyjskiej David Eby był mniej otwarty na nowy rurociąg z Alberty do swojej prowincji. Wcześniej powiedział , iż gdyby nowy rurociąg między prowincjami był wykonalny, prywatne pieniądze byłyby już dostępne.
Smith powiedziała, iż jednym z jej głównych priorytetów jest przekonanie Eby’ego do poparcia budowy zachodniego rurociągu, ale Eby stwierdził, iż pozostaje sceptyczny.
Ustawa One Canadian Economy pozwala rządowi przyspieszyć realizację projektów, które Carney nazwał „budowaniem narodu”, ale nie potwierdził jeszcze, które projekty zostaną zrealizowane.
Minister handlu wewnętrznego Chrystia Freeland ogłosiła, iż rząd zniesie wszystkie federalne bariery w handlu między prowincjami, podkreślając, iż zmniejszy to biurokrację.
Ford podpisał już protokoły ustaleń w sprawie zniesienia barier handlowych z prowincjami Alberta, Saskatchewan, Manitoba, Nowy Brunszwik, Nowa Szkocja i Wyspa Księcia Edwarda.
Ford przygotowuje się do goszczenia premierów w Radzie Federacji w Huntsville w Ontario, która odbędzie się w dniach 21–23 lipca.