Modernizacja torów, nowe pociągi i plany dla rowerzystów – wszystko to ma uczynić transport na Opolszczyźnie szybszym, nowocześniejszym i bardziej przyjaznym mieszkańcom. Na dworcu w Kędzierzynie-Koźlu odbyła się konferencja prasowa członka Zarządu Województwa Opolskiego Roberta Węgrzyna, poświęcona przyszłości kolei i inwestycjom drogowym w regionie.
Podczas spotkania na peronie PKP Węgrzyn podkreślił, iż miasto jest jednym z kluczowych punktów na mapie komunikacyjnej województwa.
– Nikt nie zapomniał o Kędzierzynie-Koźlu, a już na pewno nie o jego mieszkańcach – zaznaczył Robert Węgrzyn.
Najbliższe lata przyniosą ogromne inwestycje w kolej. Już na początku 2026 roku ruszy modernizacja dwóch tras: Nysa-Opole i Opole-Kluczbork. Kolejny etap, obejmujący Trasę Podsudecką (linia 137), rozpocznie się w 2028 roku – od strony Kamieńca Ząbkowickiego, przez Nysę, aż do Kędzierzyna-Koźla.
– Kędzierzyn jest ważnym węzłem i znajduje się w harmonogramie modernizacji. Najpierw zmodernizujemy torowiska, później przeprowadzimy elektryfikację – to najbardziej wymagający etap – tłumaczył członek zarządu.
Węgrzyn zapowiedział, iż niedługo pasażerowie z Kędzierzyna-Koźla będą podróżować zupełnie nowym taborem.
Nowoczesne, elektryczne składy PESA Bydgoszcz pojawią się na torach już za około półtora roku, mimo iż umowa przewidywała dłuższy termin.
– To mieszkańcy Kędzierzyna-Koźla jako jedni z pierwszych przesiądą się do nowych pociągów. To dla nas symboliczny moment, pokazujący, iż region idzie w stronę nowoczesności – mówił Węgrzyn.
Wraz z nowym taborem zwiększy się liczba połączeń. W 2025 roku pociągi regionalne pokonają 3,5 mln km, a rok później już 3,7 mln km – o 200 tysięcy więcej. To rekordowy, 7-procentowy wzrost liczby połączeń w historii regionu.
Nie wszystkie inwestycje ruszą zgodnie z planem. Samorząd musiał wstrzymać przebudowę ulicy Kłodnickiej w dzielnicy Kłodnica. Projekt, którego dokumentacja kosztowała ponad 300 tys. zł, spotkał się ze sprzeciwem Rady Osiedla ze względu na planowaną likwidację części parkingów.
– Nie chcemy robić nic przeciwko ludziom. Zostaliśmy wybrani przez mieszkańców i szanujemy decyzję Rady Osiedla – podkreślił Węgrzyn.
Środki z tej inwestycji zostaną przekierowane na modernizację drogi wojewódzkiej Kędzierzyn-Gliwice, na odcinku przez Kotlarnię aż do granicy województwa.
Ścieżka rowerowa w Kłodnicy miała być częścią większego projektu, łączącego trasy aż do Raszowej i dalej w stronę Strzelec Opolskich. Choć ten odcinek został na razie odłożony, samorząd nie rezygnuje z koncepcji spójnej sieci tras dla rowerzystów.
– Rezygnacja z tego odcinka burzy cały plan. Ale nie wykluczamy, iż wrócimy do rozmów po zmianach w Radzie Osiedla – zapowiedział Węgrzyn.
Władze województwa pracują także nad nowymi połączeniami kolejowymi z Pyrzowicami i Częstochową.
Celem jest skrócenie czasu przejazdu na lotnisko do 1,5 godziny. Jednocześnie realizowane są rozmowy z przewoźnikiem PKP Intercity o zwiększeniu liczby pociągów dalekobieżnych przez Opolszczyznę.
Konferencja w Kędzierzynie-Koźlu pokazała, iż samorząd konsekwentnie stawia na rozwój transportu publicznego, równoważąc potrzeby komunikacyjne, ekologiczne i społeczne.
– Modernizacja kolei to nie tylko inwestycja w tory, to inwestycja w ludzi – w ich codzienność i poczucie, iż Opolszczyzna się rozwija – podsumował Robert Węgrzyn.
Nowe tory, nowoczesne pociągi, ambitne plany dla dróg i rowerzystów.
Opolszczyzna przyspiesza – choćby jeżeli nie zawsze po prostych torach.
Fot. UMWO