Volvo zaprezentowało pierwszego minivana w historii marki. To niezwykle luksusowa salonka, która w komfortowych warunkach przewiezie sześć osób.
Minivan bazuje na Zeekr 009 od Geely, ale ma mniej ostentacyjny design
Ze względu na fakt, iż Volvo należy do koncernu Geely, chińskie są podzespoły i technologia. Jednocześnie producent zachował indywidualny styl i typowe dla Volvo detale. Z przodu wyróżnikiem jest nowy grill z podświetlaną kratką. Nie brakuje też świateł z charakterystycznym motywem „młotów Thora”. Z tyłu uwagę przykuwają reflektory w kształcie przewróconej litery T.
Volvo EM90 imponuje rozmiarami. Ma 5206 mm długości, 2024 mm szerokości i 1859 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 3205 mm, a masa to aż 2763 kg.
We wnętrzu jest bardzo komfortowo
Zajęcie miejsca w kabinie ułatwiają przesuwne drzwi. Na środku deski rozdzielczej umieszczono potężny 15,4-calowy dotykowy ekran, a jeszcze większy, bo rozmiarze 15,6-cali jest do dyspozycji pasażerów siedzących w drugim i trzecim rzędzie.
Fotele w środkowym rzędzie są przesuwne w obydwu kierunkach, elektrycznie odchylane i dodatkowo podgrzewane i wentylowane. Pasażerowie mają do swojej dyspozycji składane stoliki oraz indywidualne panele dotykowe do sterowania klimatyzacją. Większość funkcji auta mogą obsługiwać jednak bez użycia rąk, dzięki zaawansowanemu asystentowi głosowemu.
Minivan naszpikowany został technologicznymi rozwiązaniami, które przyczyniają się do komfortowego i bezpiecznego podróżowania. Mamy tu więc cały zestaw zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę, kamery wysokiej rozdzielczości oraz liczne czujniki. Na wyposażeniu znajdziemy również izolację akustyczną redukującą szumy dochodzące z zewnątrz, dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne, a także 21-calowy zestaw nagłośnienia Bower & Wilkins.
Nie ma zaskoczenie, jeżeli chodzi o napęd
Volvo EM90 jest w pełni elektryczne. Ma 272-konny silnik i akumulator trakcyjny o pojemności aż 116 kWh. Według chińskiej normy CLTC na jednym ładowaniu może pokonać choćby 738 km. Ładowanie od 10 do 80% ma zajmować niecałe 30 minut, moc ładowarki pozostaje jednak nieznana. Szwedzki minivan na początku będzie dostępny z napędem na tył, w odróżnieniu od chińskiego Zeekr 009, który w topowej konfiguracji ma napęd na wszystkie koła.
Volvo EM90 można już zamawiać w przedsprzedaży w Chinach
Na tamtejszym rynku będzie konkurował z Lexusem LM i Buickiem GL8. Istnieje jednak szansa, iż pojawi się w Europie, która otwiera się na segment luksusowych minivanów.
Zdjęcia: Volvo