Otwarcie trasy autobusowej na Jagodno. Nowe połączenia i likwidacja buspasa.

1 tydzień temu
Zdjęcie: nowe polaczenia autobusowe jagodno


Nowe bezpośrednie połączenia autobusowe Jagodna z ważnymi punktami w mieście, autobus w godzinach szczytu co 3 minuty, dodatkowy punkt docelowy w centrum dla mieszkańców Wojszyc i Ołtaszyna, a mieszkańcy Psiego Pola, Nowego Dworu, Kuźnik, Pilczyc – zyskają bezpośrednie połączenia z Jagodnem i południowymi osiedlami. W piątek (4 kwietnia) miasto zaprezentowało mieszkańcom nowe połączenia autobusowe, które zostaną wprowadzone po otwarciu korytarza autobusowego na Jagodno.

Zyskają też kierowcy – bo po uruchomieniu jezdni busowej zmieniona zostanie obecna organizacja ruchu – wyznaczony na jezdni buspas zostanie zlikwidowany.

W maju otwarta zostanie trasa autobusowa na Jagodno. Dzięki niej autobusy pojadą szybciej i bardziej komfortowo, bo całkiem niezależnym od samochodów korytarzem. Nowa trasa ma długość ok. 2,7 km i kończy się na nowej pętli przy ul. Kajdasza. Otwarcie takiej inwestycji wiąże się z koniecznością dostosowania tras autobusowych do nowych warunków.

Autobusy na osobnej wydzielonej jezdni pojadą niezależnie od ewentualnych korków na ulicy Buforowej.

Na Jagodno pojedzie linia N. Zostanie przedłużona z centrum aż do pętli Jagodno. Na praktycznie całej przedłużonej trasie autobus pojedzie wydzielonym korytarzem przez ulice Hubską i Bardzką. W szczycie porannym i popołudniowym pojedzie z częstotliwością co 7,5 minuty. Zapewni mieszkańcom Jagodna bezpośrednie połączenie z centrum, Kromera i Psim Polem, a mieszkańcom Psiego Pola połączenie z Jagodnem.

Linia 110 zostanie połączona z linią 149, która teraz kursuje pomiędzy Kuźnikami a placem Grunwaldzkim. Nowo powstała linia otrzyma numer 110. Numer 149 przestanie funkcjonować na liście autobusów. Trasa nowej 110 zostanie skorygowana w centrum i dodatkowo zostanie wydłużona do Pilczyc. Dzięki temu jagodzianie dostaną bezpośrednie połączenie z zachodnią częścią miasta, a kuźniczanie z południem. Obecne połączenie z Galerią Dominikańską realizowane przez 110 zapewni mieszkańcom wydłużona linia N. Nowa 110 będzie kursowała w szczycie co 15 min, czyli częściej niż obecna 149.

Linie 112 i 113 – zostaną wydłużone od Dworca Głównego do Galerii Dominikańskiej. To korzystna zmiana dla Wojszyc i Ołtaszyna, bo zapewnia dodatkowe połączenie z węzłem przesiadkowym w centrum miasta. Jest to możliwe, ponieważ zmieniona trasa linii 110 zwalnia miejsce na pętli Galeria Dominikańska. Częstotliwość pozostanie taka jak obecnie.

Linia 145 – będzie miała drobną korektę na końcówce trasy – swój bieg zakończy na przystanku Vivaldiego. Korekta taka wynika z ograniczonej przestrzeni na odstawanie autobusów w zatoce przed rondem Iwiny. Linia 145 obsługiwana jest autobusami przegubowymi, które przy kumulacji nie mieszczą się w zatoce. Dlatego na wniosek MPK zmieni się miejsce odstawcze na jezdni obsługującej przy Vivaldiego. Częstotliwość pozostanie taka jak obecnie.

Linia 310 zostanie wydłużona do ronda Iwiny. Jest to możliwe w sytuacji, w której 145 zmieniło swoje miejsce odstawcze na Vivaldiego. Autobus 310 obsługiwany jest taborem solo – nie ma więc kłopotów z kumulacją w zatoce. Przedłużona 310 da większą dostępność dla dzieci w dojeździe do szkoły przy Asfaltowej. Częstotliwość pozostanie taka jak obecnie.

Linia 133 – która skorzysta w obu kierunkach z wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej na ulicy Bardzkiej do rejonu cmentarza, zaś dalej tak jak w tej chwili będzie korzystała z jezdni ulicy Buforowej, żeby skręcić w ulicę Konduktorską.

Linia 152 – drobna korekta przebiegu w rejonie Kuźnik. Wynika ona z przedłużenia linii 110 do Pilczyc. Przejazd będzie Kołobrzeską zamiast Hermanowską, aby nie dublować przedłużonej linii 110 i zastąpić linię 149 łączącą Kuźniki z pętlą na Nowym Dworze.

Korzyści ze zmian

Jagodno zyska nowe bezpośrednie połączenia autobusowe z ważnymi punktami w mieście:

  • z placem Orląt Lwowskich i Dworcem Świebodzkim – dzięki 110,
  • z Wrocławskim Parkiem Przemysłowym i Nowym Dworem – dzięki 110,
  • ze Stadionem od strony ulicy Lotniczej – dzięki 110,
  • z Urzędem Wojewódzkim i Ogrodem Botanicznym – dzięki N,
  • z Kromera i Psim Polem – dzięki N.

Utrzymane zostaną również połączenia już istniejące – z placem Grunwaldzkim, ZOO, Galerią Dominikańską, Dworcem Głównym oraz szkołą na Asfaltowej.

Mieszkańcy Jagodna na kluczowych przystankach od pętli Jagodno w kierunku do miasta będą mieli autobus co 3 min. w godzinach szczytowych. Szacowany czas przejazdu autobusów N i 110 z pętli Jagodno do Dworca Autobusowego to około 13 minut.

Wszystkie autobusy będą zatrzymywały się na nowej pętli Jagodno, co zapewni wygodny i bezpieczny wybór odpowiedniej linii autobusowej. Mieszkańcy Wojszyc i Ołtaszyna zyskają dodatkowy punkt docelowy na placu Dominikańskim, a mieszkańcy Psiego Pola, Nowego Dworu, Kuźnik, Pilczyc – zyskają bezpośrednie połączenia z Jagodnem i południowymi osiedlami.

Zyskają też kierowcy – bo po uruchomieniu jezdni busowej zmieniona zostanie obecna organizacja ruchu – wyznaczony na jezdni buspas zostanie zlikwidowany.

Spotkanie z mieszkańcami

Na piątkowym (05.042024) spotkaniu w szkole przy Asfaltowej było sporo emocji, opinii i pytań. Szczególnie w przypadku połączenia linii 110 i 149. Duża część zebranych w szkole przy Asfaltowej mieszkańców wolałaby, żeby 110 było linią „tylko dla Jagodna”. Wielu z nich chciało, by linia 110 jeździła na przystanek „Galeria Dominikańska”. Część chwaliła to, iż po zmianie linia zapewni im bezpośrednie połączenie z Wrocławskim Parkiem Przemysłowym czy Parkiem Biznesu, gdzie pracują.

Po wprowadzeniu zmian będziemy obserwować jak ten nowy układ działa, musimy mu dać też czas na nowe ułożenie. Liczymy jednak przede wszystkim na informację zwrotną od użytkowników. Jesteśmy otwarci na korekty – jeżeli zajdzie taka potrzeba – informuje Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.

W czasie spotkania urzędnicy notowali uwagi mieszkańców. jeżeli ktoś też je ma, a nie mógł przyjść na spotkanie, może do czwartku, 10 kwietnia, przesłać je na adres mailowy: [email protected]. Będziemy je analizować i sprawdzać, czy można wprowadzić korekty.

Następnie – pod koniec kwietnia – miasto zaprezentuje ostateczne rozwiązania z rozkładem jazdy komunikacji miejskiej.

Foto: mat. prasowe

Idź do oryginalnego materiału