W ubiegłym roku do Świętokrzyskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Kielcach wpłynęło 97 skarg. W ciągu ostatnich trzech lat ta liczba znacznie spadła. Jednostka przypomina o prawach pacjenta i informuje, czego dotyczyły zeszłoroczne zażalenia.

Fot. archiwum
Jak wynika z danych Sekcji Skarg i Wniosków do ŚOW NFZ w ostatnich trzech latach ilość skarg klientów na placówki udzielające świadczeń opieki zdrowotnej; finansowanych ze środków publicznych zdecydowanie zmalała. W 2022 roku. wpłynęło 159 skarg, rok później było ich już 110, a w 2024 zażaleń wpłynęło 97.
Czego dotyczyły?
W szczególności:
– utrudnionego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej (56):
> braku kontaktu telefonicznego z placówką,
> długiego okresu oczekiwania na wizytę lekarską,
> odmowy udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej,
> braku bieżącej rejestracji do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pediatry
oraz lekarza specjalisty,
> utrudnionego dostępu do świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej – z powodu rejonizacji, braku lekarza oraz pediatry na dyżurze,
> odmowy rejestracji pacjenta zgodnie z przysługującymi uprawnieniami szczególnymi (tj. np. Zasłużonemu Honorowemu Dawcy Krwi, osobie z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, kobiecie w ciąży),
– zastrzeżeń do jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej (41).
Pacjent ma prawo do:
– ochrony zdrowia,
– równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
– natychmiastowego udzielenia mu świadczeń zdrowotnych (w przypadku zgłoszenia się do zakładu opieki zdrowotnej) ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia niezależnie od okoliczności.
Gdzie można złożyć skargę?
Skargi przyjmują bezpośrednio placówki ochrony zdrowia oraz Świętokrzyski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia (dla woj. świętokrzyskiego).
Skargi powinny zawierać imię i nazwisko oraz dokładny adres osoby składającej. Jest to warunek do rozpatrzenia wniosku.
Gdy łamane są prawa pacjenta:
– Pacjent ma prawo powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego lekarza (ordynatora oddziału, dyrektora szpitala, kierownika przychodni), a także samorząd lekarski.
– Zawiadomić Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa, bezpłatna ogólnopolska infolinia – (czynna całodobowo ): 800 190 590.
– W przypadku łamania praw pacjenta odnośnie danych osobowych można zwrócić się do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
– W przypadkach łamania prawa możliwe jest również zawiadomienie adekwatnych organów.
Powyższe informacje pochodzą z oficjalnego komunikatu Świętokrzyskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.