Innowacyjne systemy wspomagające uczynią parkowanie samochodem dostawczym czynność bajecznie prostą. Na jakich asystentów można liczyć w użytkowych modelach Fiata?
Wystarczy raz przejechać się samochodem dostawczym typu furgon (czyli z zamkniętym nadwoziem bez szyb za przednimi drzwiami), by zrozumieć, jaką trudność stanowi choćby zwykłe wycofanie takim pojazdem z miejsca parkingowego. Kierowca może polegać tylko na lusterkach i szybach w drzwiach, przez które ma jednak bardzo ograniczoną widoczność. Sytuacja jest o tyle niekomfortowa, iż czasem nie sposób choćby bezpiecznie przejechać przez skrzyżowanie – szczególnie takie, gdzie drogi nie krzyżują się pod kątem 90 stopni. Dlatego wyrobienie zupełnie innych nawyków w jeździe i perfekcyjne wyczucie niemałego przecież samochodu są niezbędne do bezstresowego poruszania się autem dostawczym na co dzień.
Asystenci parkowania w samochodach dostawczych Fiata. Jest na co liczyć
Na szczęście kierowcy pojazdów użytkowych coraz częściej mogą liczyć na wsparcie technologii. Wyposażenie współczesnych „dostawczaków” przewyższa bowiem sporo modeli osobowych, zaciera się też różnica we adekwatnościach jezdnych oraz osiągach „osobówek” i pojazdów użytkowych. Jednak w autach przystosowanych do przewozu towarów niektóre nowinki przydadzą się jeszcze bardziej. Mowa chociażby o asystentach parkowania lub innych elementach usprawniających manewrowanie samochodem dostawczym. Wiele z takiego wręcz niezbędnego wyposażenia oferuje w swoich modelach użytkowych Fiat. Zobaczmy, jakie innowacje znajdziemy w popularnych Doblo, Scudo i Ducato.
Czujniki parkowania (przód i tył)
Najprostsze bywa najskuteczniejsze. Dostawcze Fiaty wyposażone są w czujniki parkowania rozlokowane na zderzakach lub dookoła całego pojazdu (także na błotnikach; tzw. czujniki parkowania 360°). Wysyłają ostrzeżenie o zbliżaniu się do przeszkody nie tylko poprzez sygnał dźwiękowy (im bliżej, tym większa częstotliwość nadawania, aż do sygnału ciągłego), ale i komunikatami wizualnymi na wyświetlaczu panelu multimediów na desce rozdzielczej.
Kamera cofania
Do użytkowych Fiatów można zamówić kamerę cofania, dostępną m.in. w ramach pakietów City. To wręcz niezbędna opcja przy częstym wjeżdżaniu do miejsc, gdzie niełatwo zawrócić. Pokazywany na ekranie multimediów obraz z kamery zawiera sieć linii obrazujących położenie samochodu po kontynuowaniu manewru cofania. Część linii jest ruchoma i tym samym na bieżąco informują one kierowcę o tym, gdzie samochód wjedzie po kontynuowaniu jazdy (uwzględniając aktualne położenie kół).
Kamera cofania z widokiem z góry
Dostępna jest też rozbudowana wersja kamery cofania z widokiem 180° lub choćby 360°. Wyświetla obraz z góry samochodu, dając lepszy ogląd na otoczenie wokół auta – także w miejscach, gdzie nie sięga zwykła kamera. Podzielony wyświetlacz pokazuje jednocześnie obraz z tylnej kamery, co umożliwia kierującemu zaparkowanie dosłownie „na centymetry”. W niektórych modelach (głównie furgonach) wyświetla się on na ekranie umieszczonym w miejscu lusterka wstecznego.
Magic Mirror
Magic Mirror to jeszcze staranniej dopracowany asystent parkowania, działający w oparciu o dwie dodatkowe kamery – jedną pod prawym lusterkiem wstecznym, drugą nad tylnymi drzwiami. Przekazują one obraz na 5-calowy wyświetlacz zainstalowany w miejscu, gdzie zwykle jest wewnętrzne lusterko. Umożliwia przełączanie między kilkoma widokami, w tym bezpośrednio za tylnymi drzwiami oraz tuż przy drzwiach pasażera. Co ciekawe, można go aktywować także podczas jazdy do przodu (np. celem sprawdzenia, czy auto nie wjedzie na krawężnik).
System PWS
Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji niezauważenia znajdującego się w pobliżu pieszego, dostawcze Fiaty mają dedykowany głośnik ostrzegający osoby w okolicy o tym, iż samochód cofa i jego kierowca może mieć ograniczoną widoczność.
Asystent parkowania
Technologia znana z wielu modeli osobowych jest szczególnie nieoceniona w autach dostawczych. Wystarczy bowiem aktywować asystenta przyciskiem, by sam znalazł wolne miejsce parkingowe i przejął sterowanie autem celem wjechania w nie. Kierowca musi jedynie operować pedałami gazu i hamulca, stosując się przy tym do instrukcji wyświetlanych na ekranie. Umiejętności elektroniki bywają zaskakujące: szczególnie dobrze radzi sobie z wjeżdżaniem do miejsc wymagających wykonania manewru parkowania równoległego.
Polecamy także:
„Magiczne” rozwiązania w nowym Fiacie Doblo. Poznaj je!
Nasz test Fiata Scudo Furgon 145 MultiJet