Parowozownia w Löbau to wyjątkowe miejsce na mapie miłośników kolei i historii techniki w regionie Górnych Łużyc, w Saksonii. Powstała w XIX wieku jako część rozbudowanego systemu kolejowego, który dynamicznie rozwijał się w Europie w tym czasie. Jej budowa była związana z potrzebą obsługi i konserwacji parowozów, które były wówczas głównym środkiem transportu na liniach kolejowych. Zlokalizowana strategicznie między miastami Görlitz a Bautzen, parowozownia stała się ważnym punktem w sieci kolejowej regionu. W okresie największego rozwoju kolei, parowozownia w Löbau pełniła kluczową rolę w obsłudze ruchu kolejowego. Była wyposażona w wachlarzową halę, która umożliwiała efektywną konserwację i naprawę parowozów. Dzięki sąsiedztwu linii kolejowych łączących różne regiony Saksonii, obiekt obsługiwał zarówno lokalne, jak i międzynarodowe połączenia.
[foto:7125267]
Po II wojnie światowej, gdy parowozy stopniowo były zastępowane przez lokomotywy spalinowe i elektryczne, znaczenie parowozowni w Löbau zaczęło maleć. W końcu przestała być wykorzystywana zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem, a obiekt popadł w częściową ruinę. Dopiero w latach 90. XX wieku, dzięki zaangażowaniu miłośników kolei zrzeszonych w stowarzyszeniu Ostsächsische Eisenbahnfreunde (OSEF), parowozownia zaczęła odzyskiwać swój dawny blask.
[foto:7125270]
w tej chwili parowozownia w Löbau jest nie tylko miejscem, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy i inne pojazdy szynowe, ale także centrum edukacyj