Pasażerowie zyskają udogodnienie w codziennych podróżach? Ma powstać nowy parking

1 tydzień temu
Zdjęcie: tereny przewidziane pod budowę nowych miejsc parkingowych (mat. PKP PLK)


Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe planuje budowę nowego parkingu przy dworcu kolejowym Świdnica Przedmieście, który ma pomieścić co najmniej pięćdziesiąt aut. Miałby on umożliwić mieszkańcom dojeżdżającym do pracy i szkoły łatwiejszą przesiadkę z samochodów do pociągów.

Budowę nowych miejsc parkingowych w sąsiedztwie budynku dworca Świdnica Przedmieście przewidziano w „Rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Program ten zakłada nie tylko budowę lub modernizację ponad 200 przystanków kolejowych na terenie kraju, ale również realizację ponad 100 parkingów przy istniejących i nowo budowanych przystankach.

Zgodnie z materiałami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, w ramach inwestycji przewidziano budowę parkingu na terenie o powierzchni około 1100 m², który miałby pomieścić przynajmniej 50 pojazdów, w tym również miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych oraz przeznaczone do krótkiego postoju miejsca „kiss and ride”. Oprócz budowy parkingu w zakresie zadania znalazła się budowa chodników prowadzących na peron, dróg manewrowych, oświetlenia oraz zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów.

Inwestycja realizowana będzie w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Wyłoniony wykonawca będzie więc musiał opracować w uzgodnieniu z kolejarzami niezbędną dokumentację projektową, uzyskać wymagane pozwolenia i decyzje, a następnie zrealizować roboty budowlane. Wszystkie prace miałyby zostać ukończone do 31 października 2025 roku. Na razie nie wiadomo, czy spółce PKP PLK udało się znaleźć wykonawcę tego zadania, ani ile pieniędzy przewidziano na realizację inwestycji.

tereny przewidziane pod budowę nowych miejsc parkingowych (mat. PKP PLK)

Czy Dworzec Świdnica Przedmieście znów będzie służył podróżnym?

Dworzec kolejowy Świdnica Przedmieście (Schweidnitz Niederstadt) powstał na przełomie 1897 i 1898 roku wraz z uruchomieniem (15 sierpnia 1898 roku) bezpośredniej linii kolejowej ze Świdnicy do Wrocławia przez Sobótkę – przypominał na łamach portalu „Świdnica – Moje Miasto” pasjonat dziejów Świdnicy, Marian Twardowski. W czerwcu 2000 roku, w związku ze wstrzymaniem ruchu pasażerskiego na trasie Świdnica-Sobótka-Wrocław, dworzec utracił swoją podstawową funkcję, czyli obsługę podróżnych. W kolejnych latach lokalny samorząd oraz kolejarze prowadzili rozmowy na temat zagospodarowania terenów poprzemysłowych w rejonie stacji Świdnica Przedmieście. Na terenie starej parowozowni planowano stworzenie filii jaworzyńskiego Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku, natomiast zabytkowy dworzec miał zostać przejęty przez miasto i zostać zrewitalizowany. Wstępne porozumienie w tej sprawie zostało zawarte w lipcu 2014 roku, a pod listem intencyjnym podpisy złożyli: Jarosław Bator z Polskich Kolei Państwowych, Piotr Gerber z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku, a także Wojciech Murdzek, ówczesny prezydent Świdnicy.

Kolejnym impulsem do dyskusji nad przyszłością dworca Świdnica Przedmieście były zapowiedzi dotyczące rewitalizacji linii kolejowej nr 285 łączącej Wrocław, Sobótkę, Świdnicę i Jedlinę-Zdrój. Wobec planów wznowienia połączeń pasażerskich zaczęły pojawiać się pytania o remont zabytkowego gmachu dworca przy ulicy Jodłowej i jego przystosowania do obsługi podróżnych. Przedstawiciele PKP deklarowali w 2019 roku chęć podjęcia w tej sprawie rozmów z samorządem oraz rozważenia ewentualnych dalszych działań. Zaznaczali zarazem, iż dworzec Świdnica Przedmieście nie znalazł się na liście Programu Inwestycji Dworcowych realizowanych w latach 2016-2023.

W 2019 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowa przystąpiła do zapowiadanej rewitalizacji linii kolejowej Świdnica-Sobótka-Wrocław. Po jej zakończeniu, 12 czerwca 2022 roku – po dwudziestu dwóch latach przerwy – przywrócone zostały regularne przewozy pasażerskie na tej trasie. W ramach inwestycji odnowiono peron na stacji Świdnica Przedmieście oraz znajdującą się tam zabytkową wiatę peronową. Rewitalizacja nie objęła jednak samego budynku dworca.

W 2023 roku budynek dworca kolejowego Świdnica Przedmieście znalazł się na liście Programu Inwestycji Dworcowych, czyli ogólnopolskiego projektu przebudowy, modernizacji oraz budowy nowych dworców kolejowych. – W ramach kontynuacji programu w perspektywie do 2030 roku zakłada realizację 150 projektów inwestycyjnych w całej Polsce, a analizami objęto ponad 300 lokalizacji, dla których łączna szacowana wartość nakładów inwestycyjnych to ok. 4,4 mld zł brutto. Kryteria, jakie były brane pod uwagę przy wyborze konkretnych obiektów ujętych w nowej edycji programu, to między innymi wymiana pasażerska, stan techniczny obiektu i komplementarność z inwestycjami infrastrukturalnymi. Wśród obiektów poddanych analizie, w ramach przygotowania kolejnej edycji programu, ponad 130 stanowią obiekty zabytkowe – informowano w komunikacie spółki Polskie Koleje Państwowe.

Jaki zakres prac przewidziano w przypadku inwestycji obejmującej dworzec Świdnica Przedmieście? Czy zostałby on ponownie przystosowany do obsługi podróżnych? Jaki byłby koszt modernizacji? Przed rokiem przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych zapowiadali, iż o szczegółach będą informować w późniejszym terminie. W połowie 2024 roku tłumaczyli z kolei, iż prowadzona jest weryfikacja planowanych inwestycji dworcowych. – Obecnie prowadzimy przegląd inwestycji ujętych w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2024-2030. Po jego zakończeniu będziemy w stanie udzielić więcej informacji dotyczących poszczególnych lokalizacji – informował Bartłomiej Sarna z PKP. Kolejne miesiące nie przyniosły nowych wieści, wobec czego z pytaniami o dalsze plany dotyczące dworca zwrócimy się do kolejowej spółki.

1 z 5

Michał Nadolski
[email protected]

Idź do oryginalnego materiału