Jest w Gdowie przejście dla pieszych, które utworzone zostało dzięki skutecznej interwencji Fundacji „Stryszowianin”. Znajduje się ono przy skrzyżowaniu z ul. Szkolną. Przejście to wyposażone zostało w specjalne pasy o barwie czerwonej sygnalizujące kierowcy miejsce, gdzie należy zachować szczególną ostrożność. Podobne rozwiązanie znajduje się między innymi w Bilczycach. Dziś w artykule troszkę więcej o tego typu rozwiązaniach. A o pewnej schematy technologicznej związanej z wykonawstwem opisywanych pasów wręcz próżno dziś szukać informacji w wydawnictwach naukowych. U nas jednak dziś również i o tym.
Pasy wibracyjno-akustyczne, bo o nich dziś mowa, to pasy o grubości warstwy od 3 do 7 mm wykonane ze specjalnej farby w technologii grubowarstwowej lub termoplastycznej. Stosuje się je przed przejściami dla pieszych w miejscach wymagających wzmożonej uwagi kierowców, a przede wszystkim w miejscach:
– poza obszarem zabudowanym, gdzie istnieje ryzyko występowania prędkości wyższych niż dopuszczalne,
– przejść szkolnych i na trasach szkolnych,
– przejść na trasach o zwiększonym udziale ruchu osób z niepełnosprawnościami.
Mało osób o tym mówi, iż aby osiągnąć pełny efekt wibracyjno-akustyczny jeden taki pas powinien składać się z 10-ciu dużo mniejszych paseczków o szerokości 12 cm i rozstawie między tymi paseczkami albo 12cm, albo 24cm albo 36 cm, w zależności od odległości pasa od przejścia dla pieszych.
Zasady projektowania pasów wibracyjno-akustycznych przed przejściem dla pieszych są różne w obszarze zabudowanym i poza obszarem zabudowanym.
W obszarze zabudowanym na przykład pierwszy pas wykonujemy 20 metrów od krawędzi znaku poziomego przejścia dla pieszych (P-10), kolejny pas 10 metrów dalej i kolejny – trzeci pas 15 metrów od drugiego. Szerokości paseczków w pasie powinny wynosić: 12 cm w tym najbliższym przejściu, 24 cm w środkowym i 36 cm w pierwszym od najazdu.
Poza obszarem zabudowanym na przykład pierwszy pas wykonujemy 50 metrów od krawędzi znaku poziomego przejścia dla pieszych (P-10), kolejny pas 15 metrów dalej, kolejny – trzeci pas 30 metrów od drugiego i jeszcze czwarty 45 metrów od trzeciego. W tym przypadku szerokości paseczków w pasie powinny wynosić: 12 cm w tym najbliższym przejściu oraz w drugim, 24 cm w trzecim i 36 cm w czwartym.
Jednak w tej chwili firmy najczęściej wykonują jeden pas bez wspomnianych wyżej paseczków co ma niewątpliwie związek z łatwością i czasochłonnością wykonania.
Ale pozostało jedna, bardziej istotna kwestia o której niewielu mówi. Otóż aby uzyskać większą trwałość i wysycenie barwą takiego pasa wibracyjno-akustycznego należy zastosować podkład cienkowarstwowy z farby rozpuszczalnikowej nakładanej warstwą grubości od 0,30 mm do 0,80 mm (na mokro). Po co? Aby ograniczyć do minimum „ucieczkę” składników farby adekwatnej do warstwy ścieralnej nawierzchni bitumicznej a tym samym zapewnić optymalną barwę, strukturę i trwałość.