Perony już gotowe. Jak idą prace na ostatnich stacjach metra M2?

54 minut temu

Na budowie bemowskiego odcinka metra linii M2 – w tunelach i na stacjach – realizowane są prace związane z układaniem instalacji, budową torowiska i wykańczaniem pomieszczeń. Trzy nowe, powstające stacje – Karolin, Chrzanów, Lazurowa – nabierają ostatecznego kształtu.

W wentylatorniach na stacjach trwa układanie okładzin akustycznych i posadzek. Zamontowane zostały już wentylatory, a w głównych pomieszczeniach technicznych rozpoczęto instalację systemu wentylacji.

Z kolei w pomieszczeniach podstacji energetycznych zamontowano większość urządzeń. Układane są również kable.

Stacje mają już gotowe perony, a na przystanek Chrzanów przywieziono ruchome schody, które na razie zasłonięte są niebieską folią zabezpieczającą. Przygotowywane są również pomieszczenia dyżurnego ruchu i stacji. Trwają prace murarskie, tynkarskie i malarskie.

Szczegóły prac w metrze

Betonowa jest także nawierzchnia torowa – w tej chwili takie prace realizowane są w tunelu łączącym stacje Karolin i Chrzanów.

Budowa takiego torowiska w tunelach metra to skomplikowany proces. Tunel po wydrążeniu ma przekrój koła. Dlatego najpierw należy wybetonować płaskie powierzchnie, tzw. bankiet dolny („podłogę” tunelu) oraz boczny, który będzie pełnił funkcję korytarza technologicznego.

Kolejna faza to przygotowanie konstrukcji do ułożenia torowiska. Składa się na to wiele prac – od oczyszczenia bankietu dolnego aż po montaż szyn.

Odpowiednio przygotowana powierzchnia bankietów przykrywana jest najpierw matą wibroizolacyjną. Na takim podkładzie układa się docelowe zbrojenie płyty torowej – tzw. podtorza, wewnątrz którego znajdzie się m.in. kanał odpływowy.

Następnie na zbrojeniu montowane są specjalne betonowe bloczki z uchwytami na szyny. Po przymocowaniu do nich szyn całość jest regulowana z dokładnością do 1 milimetra, by torowisko można było zalać betonem. Na koniec będzie ono jeszcze szlifowane.

Kiedy ostatnie stacje metra na Bemowie?

Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Do użytku zostaną oddane trzy stacje: C3 Lazurowa przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 Chrzanów przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej i C1 Karolin.

Za stacją C1 powstaną podziemne tory do budowanej Stacji Techniczno-Postojowej Mory.

Powstała infrastruktura zapewni możliwość kompleksowej obsługi pociągów kursujących na drugiej linii metra, budowa ma się zakończyć w 2026 roku.

Idź do oryginalnego materiału