Bydgoska Pesa dostarczy nowoczesne spalinowe zespoły trakcyjne do województwa opolskiego. Urząd marszałkowski zawarł umowę na dostawę pięciu pociągów z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne dziesięć. Koszt jednego składu to ponad 36 milionów złotych.
Jedno z najbardziej znanych bydgoskich przedsiębiorstw dostarczy województwu składy PESA 231M – nowoczesne, dwuczłonowe pojazdy. – Projekt oparty jest na najnowocześniejszych rozwiązaniach technicznych modułowej platformy oraz doświadczeniach eksploatacyjnych pojazdów spalinowych LINK – podkreśla Pesa.
Jak informuje samorząd województwa opolskiego, dostawa pierwszych pięciu składów ma nastąpić do 34 miesięcy od podpisania umowy, czyli do marca 2028 roku. Całkowity koszt inwestycji może wynieść pół miliarda złotych. Warto przypomnieć, iż to kolejna umowa władz województwa z bydgoskim producentem, który wyprodukuje dla Opolskiego również nowoczesne pojazdy elektryczne ELF.
Nowe spalinowe pojazdy szynowe będą rozwijać maksymalną prędkość 120 km/h – warto podkreślić, iż będą miały homologację na wjazd do Czech, co stwarza nowe możliwości połączeń międzynarodowych. Każdy skład pomieści 219 pasażerów. Pojazdy wyposażone będą w najnowocześniejsze silniki spalinowe produkcji Rolls-Royce Solution przystosowane do zasilania ekologicznym paliwem syntetycznym biodiesel. Silniki spełniają najwyższe normy emisji spalin Stage V lub wyższe.
Każdy ze składów będzie wyposażony w najnowocześniejsze urządzenia bezpieczeństwa ruchu systemu ERTMS/ETCS. – Pasażerowie skorzystają z gniazdek USB i 230 V, Wi-Fi, klimatyzacji, nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, systemu audiovideo oraz monitoringu. Pociągi będą posiadać minimum cztery miejsca na rowery oraz będą w pełni przystosowane do przewozu osób z ograniczoną sprawnością ruchową, a także wyposażone w pętlę indukcyjną dla osób niedosłyszących – wymienia urząd marszałkowski.
Jacek Rudewicz, wiceprezes zarządu Pesy ds. produkcji podkreśla, iż nowoczesne składy znacznie podniosą standard podróżowania w regionie, oferując pasażerom komfort, ekologiczne rozwiązania i nowoczesne udogodnienia. – Doskonale sprawdzają się już w czeskich kolejach. Województwo opolskie otrzyma nowy produkt, który będzie zachęcał do korzystania z kolei, natomiast Pesa będzie mogła rozwijać się dalej, produkując jedne z najnowocześniejszych pojazdów zasilanych ekodieslem – wyjaśnił. Dodał także, iż będą one wyprodukowane w technologii spawania laserowego.
- Czesław Potemski. Przeczytaj życiorys wybitnego bydgoszczanina
Marszałek Szymon Ogłaza przyznał, iż pieniądze na zakup pojazdów pochodzą wyłącznie z budżetu województwa, a aktualne zakupy taboru to inwestycja w przyszłość regionalnego transportu. – Inwestując w kolej, tworzymy potencjał województwa i silną kolej regionalną. W 2030 roku jako region będziemy musieli przystąpić do przetargu na operatora przewozów regionalnych. Jako właściciele dużej puli taborowej chcemy mieć silny głos. Dotychczasowe zakupy, impulsy, umowa z Pesą z grudnia na pojazdy elektryczne i ta dzisiejsza, tworzą potencjał właśnie na przyszłość: tym bardziej, iż PLK zapowiada konkretne plany elektryfikacji linii kolejowych w naszym regionie – powiedział.
Po zakupach w Pesie opolskie ma posiadać najnowocześniejszy tabor w Polsce. Samorząd województwa wierzy, iż elektryczne zespoły trakcyjne z Pesy będą poruszać się po zelektryfikowanych szlakach Opole – Nysa i Opole – Kluczbork. Realizację inwestycji obiecują PKP Polskie Linie Kolejowe.
Dodajmy, iż PESA jest w trakcie realizacji umowy ramowej na dostawę 160 sztuk tożsamych pojazdów dla Kolei Czeskiej, a także Kolei Mazowieckich oraz Kolei Dolnośląskich.