Dowiedz się, dlaczego ta umowa to historycznie więcej niż tylko zwykły sponsoring.Powrót do tradycji i wspólnych korzeniZnicz Pruszków poinformował, iż Polskie Koleje Państwowe S.A. zostały Oficjalnym Sponsorem klubu. kooperacja ta nie jest przypadkowa – historia łączy PKP i Znicz od lat 30. XX wieku, kiedy to dzięki wsparciu kolejarzy powstał stadion pruszkowskiego zespołu. Nowa umowa ma nie tylko wymiar finansowy, ale także symboliczny – to powrót do wspólnych tradycji, które zbudowały fundamenty sportu w regionie.Prezes klubu, Tomasz Matuszewski, podkreśla, iż kooperacja z PKP to stabilizacja i szansa na dalszy rozwój – zarówno pierwszej drużyny, jak i Akademii Znicza. Co więcej, część środków zostanie przeznaczona na projekty społeczne, łączące tradycję, sport i lokalną tożsamość. To szczególny moment – w 2026 roku PKP obchodzi swoje stulecie, a w tym roku przypada 200-lecie światowej kolei.Nowe zasady sponsoringu klubów przez spółki Skarbu PaństwaOgłoszenie współpracy PKP i Znicza wpisuje się w nowy kodeks sponsoringu sportu dla spółek Skarbu Państwa, który powstał w kwietniu bieżącego roku. Dokument zakłada m.in. pełną jawność umów, mierzalność efektów, zasadę „jeden podmiot – jedna spółka” oraz obowiązek przeznaczania 20% wartości umów na szkolenie dzieci i młodzieży.Celem wprowadzonych regulacji ma być większa transparentność oraz odpolitycznienie sponsoringu sportowego. Spółki mają obowiązek publikować szczegóły zawartych umów, a także przygotować wieloletnie strategie sponsoringowe, które będą oceniane i w razie potrzeby modyfikowane. To duża zmiana w stosunku do wcześniejszych praktyk, gdy większość umów objęta była klauzulą poufności.Przykłady sponsoringu klubów piłkarskichSponsoring sportu przez spółki Skarbu Państwa od lat budzi emocje, bo dotyczy zarówno klubów lokalnych, jak i największych marek w polskiej piłce. Przykładem jest PKO BP, które od kilku lat jest tytularnym sponsorem Ekstraklasy, a także wspiera mniejsze projekty, jak KTS Weszło – klub założony przez Krzysztofa Stanowskiego. Innym dużym graczem na rynku sponsoringu jest Polska Grupa Energetyczna (PGE), która w przeszłości wspierała, bądź przez cały czas wspiera, m.in. Stal Mielec, GKS Bełchatów czy Pogoń Szczecin. Podobną aktywność wykazywały także inne spółki – np. Orlen finansował Wisłę Płock, Lotos współpracował z Lechią Gdańsk, a KGHM od lat związany jest z Zagłębiem Lubin. Nie można też pominąć takich podmiotów jak Enea, sponsorująca Lecha Poznań, czy Tauron, który w różnych latach wspierał kluby z Ekstraklasy. Skala tych inwestycji pokazuje, iż pieniądze z państwowych spółek stanowiły istotne źródło utrzymania polskich drużyn, co z jednej strony dawało im stabilizację, ale z drugiej rodziło pytania o zasadność i przejrzystość takich umów.Kontrowersje wokół sponsoringu – transparentność czy ograniczenia?Choć kodeks wprowadza wiele pozytywnych rozwiązań, budzi też spore kontrowersje. Jednym z najczęściej dyskutowanych zapisów jest możliwość rozwiązania lub zmniejszenia wartości umowy w trakcie jej trwania, jeżeli spółka Skarbu Państwa będzie miała gorsze wyniki finansowe lub pojawią się podejrzenia naruszenia prawa po stronie klubu. Krytycy wskazują, iż takie rozwiązanie może prowadzić do niepewności i destabilizacji finansowej klubów. Czytaj więcej: