PKP PLK w 2026 roku zapowiada przetarg na linię Tychy-Bieruń. Inwestycja otrzymała dofinansowanie 423 mln zł. Projekt, o którym mówi się od wielu lat otrzymał dofinansowanie z środków unijnych.
W planie przetargów PKP PLK przebudowa linii Tychy-Bieruń określona jest na II kwartał 2026 roku. Wtedy możemy się spodziewać przetargu, choć to nie pozostało w pewne na sto procent. „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. znacznie podwyższając plan na 2025 rok potwierdza również gotowość do uruchamiania przetargów w 2026 roku. w tej chwili jest to wartość ok. 9,5 mld zł. Jednocześnie, w pierwszym kwartale 2026 roku Spółka przewiduje aktualizację planu przetargowego poprzez dodanie nowych zadań” – czytamy w komunikacie PKP PLK.
Planowana inwestycja to cześć połączenie, o którym mówi się od wielu lat między Tychami, Bieruniem, a Oświęcimiem. Całość ma kosztować ponad miliard złotych. Ta linia funkcjonowała od 1958 roku, ale później została zamknięta z powodu małej opłacalności inwestycji. W 2020 roku zaczęto projektowanie linii za ponad 10 mln zł, konkretnie odcinka Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim.
Według projektu na odcinku Tychy Lodowisko – Oświęcim mają zostać przebudowane lub zbudowane na nowo stacje kolejowe: Tychy Urbanowice, Tychy Potok, Bieruń Domy Polne, Bieruń Mleczarnia, Bieruń Stary, Bieruń Kopalnia, Bieruń Nowy. Inwestycja wiąże się też z położeniem sieci trakcyjnej.