Celem przedsięwzięcia jest nie tylko zwiększenie przepustowości i prędkości pociągów, ale także podniesienie komfortu podróżnych oraz poprawa bezpieczeństwa na całej trasie.
Pociągi pojadą szybciej
Modernizacja torów, sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych pozwoli na znaczące podniesienie prędkości:
- pociągi pasażerskie pojadą choćby 120 km/h,
- towarowe – do 110 km/h.
Dzięki temu:
-
czas przejazdu Sandomierz – Padew Narodowa skróci się o ok. 10 minut,
-
pociągi dalekobieżne, w tym Intercity, pojadą szybciej – odcinek Stalowa Wola Rozwadów – Sobów – Padew skróci się o ok. 13 minut.
Nowe perony na 13 stacjach i przystankach
Inwestycja obejmuje również budowę i modernizację peronów w aż 13 lokalizacjach, m.in. w:
- Tarnobrzegu, Sobowie, Ocicach, Olszynce,
- Grębowie, Chmielowie, Wielowsi,
- Dąbrowicy Małopolskiej, Turbii, Kępiu Zaleszańskim,
- Zbydniowie, Skopaniu,
- oraz w Padwi Narodowej
Nowe obiekty będą wyposażone w:
- pochylnie i oznakowania dotykowe (dla osób o ograniczonej mobilności),
- nowoczesne wiaty i ławki,
- antypoślizgowe nawierzchnie,
- gabloty informacyjne.
Podróż koleją ma stać się nie tylko szybsza, ale przede wszystkim bardziej wygodna i dostępna dla wszystkich pasażerów.
Prace ruszyły – tor po torze, krok po kroku
Na przełomie listopada i grudnia rozpoczęły się roboty przygotowawcze: rozbiórka starych torów, podkładów i sieci trakcyjnej, usuwanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przygotowanie podłoża pod nowe konstrukcje, gromadzenie materiałów niezbędnych do dalszych etapów.
Te działania umożliwią wybudowanie zupełnie nowej infrastruktury zapewniającej większe bezpieczeństwo i wygodę podróży.
Inwestycja ważna dla całego regionu
– Rozwijamy kolej na Podkarpaciu, podobnie jak w innych regionach Polski. Dzięki inwestycji pociągi wrócą na kolejne odcinki linii Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów. Modernizacja to usprawnienie komunikacji i ekologicznego transportu, a przez to poprawa jakości życia mieszkańców – podkreślił Mateusz Wanat, Dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Projekt jest finansowany w ramach Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej, a jego realizację zaplanowano do II kwartału 2028 roku.

![Mikołajkowy prezent dla warszawiaków. Ruch wraca na ulicę Banacha [SPRAWDŹ]](https://www.rdc.pl/brepo/panel_repo/2025/12/03/8vnyzj/cover-620-314-tramwaj-banacha.jpg)




