Pociągi z Bydgoszczy dla Opolskiego. Województwo kupuje w Pesie choćby 20 składów

3 dni temu

Pesa Bydgoszcz informuje o podpisaniu kontraktu z samorządem województwa opolskiego na zakup choćby 20 pociągów Elf 3.0. To jedna z najważniejszych tegorocznych umów spółki.

Umowa województwa opolskiego z Pesą po pierwsze opiewa (wraz z opcją dodatkową) na niemal 800 milionów złotych. Dotyczy ona wykonania i dostawy pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych (dwóch czteroczłonowych i trzech trzyczłonowych) z opcją na 15 kolejnych jednostek (czterech czteroczłonowych i jedenastu trzyczłonowych). Termin realizacji zamówienia podstawowego to 48 miesięcy od dnia zawarcia umowy, jednak pierwsze dwa pojazdy ostaną dostarczone w ciągu 40 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Marszałek Szymon Ogłaza podkreśla, iż jest zdeterminowany do realizacji całej umowy – a zatem pociągi zamówione w ramach prawa opcji mają zostać dostarczone w ciągu 36 miesięcy od dnia jej uruchomienia. – Ma ona ogromne znaczenie dla mieszkańców regionu, bo oznacza, iż w krótkim czasie na opolskich torach pojawi się docelowo 20 nowych pojazdów i będziemy mogli wymienić wszystkie szynobusy, zakupione przed ostatnim zakupem Impulsów – mówi marszałek Szymon Ogłaza. Jak dodał Robert Węgrzyn, członek zarządu województwa Robert Węgrzyn, na początku 2025 rok Opolskie ogłosi kolejny przetarg, tym razem na pojazdy spalinowe.



Umowę w imieniu Pesy podpisali prezes Krzysztof Zdziarski i wiceprezes Maciej Maciejewski. – To najnowocześniejsze w naszej ofercie pojazdy, posiadające najwyższe standardy bezpieczeństwa i przyjazne dla podróżnych – mówi prezes. Wiceprezes przypomniał natomiast, iż początek współpracy samorządu województwa z PESA sięga roku 2005. – Wtedy województwo kupiło od nas szynobusy, a teraz wchodzimy już na kolejny poziom i oferujemy trzecia generacje pojazdów ELF – mówi.

Podstawowa kwota umowy na pierwsze pięć pojazdów to 202 miliony złotych, a cena za 20 pojazdów wynosi niemal 800 milionów złotych. Pojazd trzyczłonowy kosztuje 38 milionów, natomiast czteroczłonowy – 44 miliony (wszystkie kwoty brutto).

Nowe pociągi mają być przystosowane do prędkości eksploatacyjnej nie mniejszej niż 160 km/h. Dłuższe mają zabierać na pokład przynajmniej 190 pasażerów na stałych miejscach siedzących, a łącznie mają pomieścić 390 pasażerów. Te mniejsze przewiozą 320 pasażerów, z czego 146 osób na miejscach siedzących. Przewidziano w nich dwa miejsca do przewozu osób z ograniczoną mobilnością oraz miejsce dla co najmniej 4 rowerów w pozycji poziomej. Pociągi wyposażone będą w niską podłogę, wifi, klimatyzację, ogrzewanie oraz monitoring wizyjny. Wyposażone będą też w system informacji pasażerskiej i system zliczania pasażerów.

Idź do oryginalnego materiału