Pociąg relacji Zagórz – Kraków Główny – Zagórz od lat pełni funkcję istotnej arterii komunikacyjnej dla regionu Bieszczad. Zagórz, często określany mianem kolejowej bramy w Bieszczady, jest punktem wyjściowym dla podróżnych zmierzających w góry, ale również dla mieszkańców podróżujących do większych miast w kraju. Zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy, w tej chwili codziennie kursują dwa pociągi w każdą stronę. Z Zagórza do Krakowa odjeżdżają o godzinie 05:00 i 15:09, natomiast w przeciwnym kierunku kursy zaplanowano na godziny 09:16 i 18:29. Czas przejazdu wynosi nieco ponad cztery godziny i odbywa się bez utrudnień.
Modernizacja linii nr 108 i nowe rozwiązania dla pasażerów
Po zmianach w rozkładzie jazdy, które wejdą w życie 14 grudnia 2025 roku, podróżni będą korzystać z nieco zmodyfikowanego systemu kursowania. Pociągi z Zagórza do Krakowa będą odjeżdżały o godzinie 04:55 oraz 15:05. Jednak w tym przypadku nie obejdzie się bez przesiadek. Pasażerowie wyruszający z Zagórza do Krakowa dojadą pociągiem do Targowisk, gdzie przesiądą się do Zastępczej Komunikacji Autobusowej, która przewiezie ich do Krosna. W Krośnie nastąpi ponowna przesiadka do pociągu, którym podróż będzie kontynuowana w kierunku Krakowa. Interesującym szczegółem jest fakt, iż poranny kurs nie zakończy się na stacji Kraków Główny, ale na stacji Kraków Płaszów.
https://wbieszczady.pl/aktualnosci/z-rzeszowa-do-ustrzyk-pociagiem-nie-dojedziemy-ale-czy-polaczenie-calkowicie-zniknelo/qYmspuCjP5cGN5xvrpKrW drodze powrotnej z Krakowa do Zagórza pociąg będzie kursował analogicznie. Z Krakowa Głównego odjedzie o godzinie 09:30 i 18:25, a pasażerowie po dotarciu do Krosna skorzystają ponownie z Zastępczej Komunikacji Autobusowej, aby dojechać do Targowisk. Tam nastąpi ostatnia przesiadka na pociąg do Zagórza.
Powody wprowadzenia przesiadek
Tak rozplanowany system jest konsekwencją rozpoczęcia generalnych prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 108, obejmujących odcinek Jasło – Nowy Zagórz. W pierwszej kolejności remontowany będzie fragment między Krosnem a Targowiskami. Modernizacja ma na celu poprawę komfortu podróży, zwiększenie bezpieczeństwa oraz skrócenie czasu przejazdu w przyszłości.
Dzięki wprowadzeniu przesiadek, Intercity utrzyma połączenie między Zagórzem a Krakowem, co jest istotne dla osób korzystających z tego strategicznego szlaku. Rozwiązanie to pozwala na kontynuowanie kursów w okresie remontu, minimalizując ograniczenia dla podróżnych i zapewniając ciągłość komunikacyjną regionu.
Znaczenie połączenia dla regionu
Linia kolejowa Zagórz – Kraków odgrywa kluczową rolę w dostępności Bieszczad. Dla turystów jest to wygodna opcja dotarcia do regionu górskiego, a dla lokalnej społeczności stanowi podstawowe połączenie z dużymi ośrodkami miejskimi. Utrzymanie kursów w czasie modernizacji jest istotne również z punktu widzenia gospodarczego, pozwalając na nieprzerwaną komunikację dla mieszkańców i turystów.
Wprowadzenie przesiadek oznacza konieczność dokładniejszego planowania podróży. Pasażerowie powinni zwrócić uwagę na godziny odjazdów i czas przesiadek, aby uniknąć niepotrzebnych opóźnień. Istotne jest także śledzenie komunikatów przewoźnika, gdyż w trakcie trwania prac modernizacyjnych mogą wystąpić krótkotrwałe zmiany w harmonogramie lub dodatkowe utrudnienia.












