Podkarpacie będzie miało kolejny tunel. Zbudują go według nowej austriackiej metody

1 dzień temu
Dwunawowy tunel, jaki powstanie pod górą Hyb będzie miał długość 924 m (Fot. Pixabay/zdj. ilustracyjne)

W minioną środę zakończyły się prace przy drążeniu pierwszej nawy tunelu na podkarpackim odcinku S19 Rzeszów Południe-Babica. Już dziś wiadomo, iż nie będzie to jedyna taka przeprawa w naszym województwie. Na innym odcinku S19, a konkretnie Lutcza – Domaradz powstanie o ponad połowę krótszy tunel o długości niemal kilometra. Koszt budowy całego odcinka to około 1,4 mld zł.

Do Wojewody Podkarpackiego złożyliśmy wniosek o pozwolenie na budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Lutcza – Domaradz. To przedostatni z odcinków szlaku Via Carpatia naszym województwie, który czeka na taki dokument.

W maju 2024 roku GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę ponad 6-kilometrowego odcinka S19 pomiędzy Lutczą, a Domaradzem. Jego częścią jest blisko kilometrowy tunel. Wykonawcą prac jest firma Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret, a wartość umowy to 1 416 239 220 zł. Zadanie jest realizowane w systemie Projektuj i buduj.

Obecnie zakończony został etap opracowania dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jej uzyskanie pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowalnych. W decyzji ZRID zostaną zatwierdzone granice terenu pod budowę drogi. Wszyscy właściciele nieruchomości, które mają zostać przejęte pod drogę, zostaną poinformowani przez Podkarpacki Urząd Wojewódzki (na adres wskazany w ewidencji gruntów i budynków) – najpierw o wszczęciu postępowania, a następnie o wydaniu decyzji ZRID, po której ruszy procedura odszkodowawcza prowadzona przez wojewodę.

Jaki zakres prac?

W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Lutczy. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z obecną DK19 w Lutczy.

W ramach zadania wybudowane zostanie 11 obiektów inżynierskich. Największym wyzwaniem będzie dwunawowy tunel pod górą Hyb o długości 924 m. Obiekt wykonywany będzie metodą górniczą NATM (New Austrian tunnelling method – nowa metoda austriacka). Polega ona na wykorzystaniu samego górotworu jako głównej konstrukcji nośnej tunelu, a nie tylko materiału do usunięcia. Drążenie odbywa się małymi sekcjami, a na bieżąco monitorowane odkształcenia górotworu decydują o zastosowaniu tymczasowego wzmocnienia, najczęściej w postaci natryskiwanego betonu (torkretu) i kotew, co pozwala na dopasowanie zabezpieczeń do warunków geologicznych, uzyskując ostateczny kształt tunelu po wykonaniu stałej obudowy.

Ponadto w ciągu trasy głównej powstaną estakada, cztery mosty, cztery wiadukty drogowe, przejście górne dla średnich zwierząt oraz dolne dla małych zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dróg publicznych oraz dodatkowych jezdni. Wybudowany zostanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące wszystkie tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Kiedy koniec prac?

Zakończenie budowy S19 Lutcza – Domaradz planowane jest w 2030 r. Aby jednak umożliwić wcześniejsze oddanie do ruchu sąsiedniego odcinka Domaradz – Krosno, węzeł Domaradz wraz z prawie kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej, zostanie wykonany w krótszym terminie, czyli 35 miesięcy od daty podpisania umowy tj. w 2027 r. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych tj. czasu od 1 grudnia do 31 marca.

Wielkie wydarzenie na budowie S19! Zobacz film z przebicia pierwszej nawy tunelu (WIDEO, GALERIA)

Charakterystyka terenu

Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne (zwane też Karpatami fliszowymi). Zbudowane są one głównie z serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych nazywanych fliszem karpackim.

Ponadto obszar ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W dolinach i w rejonie tunelu dominują obszary leśne.

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano wiercenia geologiczne, badania geofizyczne i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).

Kiedy pojedziemy całą Via Carpatia?

Szlak Via Carpatia to najważniejszy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała ok. 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 170 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 82 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Oznacza to, iż połączyliśmy nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Kolejne 84 km trasy Via Carpatia jest na różnych etapach realizacji: w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID. Cała droga z Rzeszowa do Barwinka ma być gotowa w 2031 r.

Tak dokładnie przedstawia się stan realizacji szlaku Via Carpatia w naszym województwie

  • 81,8 km – oddane do ruchu (Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
  • 84,5 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Domaradz – Krosno, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka, w trakcie uzyskiwania decyzji ZRID jest odcinek Lutcza – Domaradz, a na etapie opracowywania dokumentacji do wniosku o taką decyzję odcinek Jawornik – Lutcza).
Graf. GDDKiA
Idź do oryginalnego materiału