Zakończono prace na pierwszym odcinku przebudowywanej linii kolejowej 104. Od 14 grudnia podróżni dojadą do Rabki Zaryte. To równocześnie pierwszy oddany do eksploatacji fragment torów, modernizowany na potrzeby największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. na południu kraju.
Projekt „Podłęże-Piekiełko” skróci podróże do Zakopanego i Nowego Sącza, ułatwi komunikację w regionie i pomoże w aktywizacji gospodarczej i społecznej wielu miejscowości. Zadanie współfinansowane jest przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Oddawana do eksploatacji trasa zaczyna się za stacją w Chabówce i prowadzi przez Rabkę-Zdrój do zmodernizowanej stacji kolejowej Rabka Zaryte. To w sumie przeszło 6 km nowych, zelektryfikowanych torów, po których pociągi będą się poruszać z prędkością do 100 km/h. Malowniczy szlak nad Rabą jest pierwszym gotowym fragmentem modernizowanej linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz. W ramach zadania wykonawcy wybudowali również 7 mostów i 1 wiadukt, 2 skrzyżowania bezkolizyjne i 2 przejścia podziemne. Większe bezpieczeństwo zapewnią 3 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe, a sieć nowych dróg i chodników ułatwia komunikację w Rabce-Zdroju.
Dla podróżnych przygotowaliśmy nowoczesne perony na przystanku Rabka-Zdrój i stacji Rabka Zaryte. Można z nich wygodnie i bezpiecznie wsiadać do pociągów. Dzięki windom, pochylniom i ścieżkom naprowadzającym z platform mogą bez przeszkód korzystać wszyscy pasażerowie, również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Całość oświetlają latarnie pracujące w technologii LED. Na przystanku Rabka-Zdrój wiaty, ławki i tablice informacyjne nawiązują formą, zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, do estetyki kolei z XIX w.
– Dziś finalizujemy istotny etap jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Mieszkańcy i turyści gwałtownie i wygodnie dojadą do stacji Rabka Zaryte. To istotny krok na drodze do stworzenia nowego, atrakcyjnego czasowo, połączenia kolejowego Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną – mówi Piotr Grawicz, zastępca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Od 14 grudnia pociągi regionalne zaczną regularne kursy na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte. Oznacza to powrót połączeń pasażerskich na tę trasę po niemal 20 latach przerwy. Natomiast od 31 sierpnia kolej dojeżdża do przystanku Rabka-Zdrój. Podróżni ze zmodernizowanych peronów dotrą do Krakowa, Zakopanego, Nowego Targu, Skawiny i Suchej Beskidzkiej. Po zakończeniu całego projektu „Podłęże-Piekiełko” to tędy będzie prowadzić najszybsza trasa do zimowej stolicy Polski.
Modernizacja i elektryfikacja 75 km linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) to pierwszy etap inwestycji „Podłęże-Piekiełko” na którą składa się również budowa 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. w tej chwili PLK SA realizują projekt na sześciu odcinkach (Nowy Sącz – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Limanowa, stacja Limanowa, Szczyrzyc – Tymbark, Rabka Zaryte – Fornale oraz Chabówka – Rabka Zaryte). Na dwa kolejne fragmenty: Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów prowadzimy postępowania przetargowe.
Realizacja całości umożliwi powstanie nowego połączenia, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz z prędkością do 160 km/h, w czasie ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl



![Rodzinna atrakcja na święta. Żywa Szopka przy ul. Bociana 8 już jest [ZDJĘCIA]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/12/Anna-Dymna1.jpg)





![Borawe: Kolizja trzech samochodów przy markecie Dino. Są poszkodowani [ZDJĘCIA]](https://www.eostroleka.pl/luba/dane/pliki/zdjecia/2025/594976480_1904418766827943_8996916771749133521_n.jpg)


