Podpisano porozumienie w sprawie organizacji transportu między powiatami pilskim i złotowskim

2 godzin temu

5 listopada 2025 r. w Starostwie Powiatowym w Pile podpisano porozumienie pomiędzy Powiatem Pilskim a Powiatem Złotowskim dotyczące powierzenia Złotowowi zadania organizacji publicznego transportu zbiorowego na dwóch nowych liniach. Nowe linie mają nie tylko ułatwić dojazd do szkół, miejsc pracy czy instytucji, ale przede wszystkim zacieśnić więzi między mieszkańcami sąsiadujących powiatów.

Porozumienie to efekt dobrej współpracy samorządów powiatowych i gminnych. Dzięki wspólnym działaniom Powiatu Pilskiego, Powiatu Złotowskiego oraz gmin Łobżenica i Wysoka, już w 2026 roku uruchomione zostaną połączenia przekraczające granice powiatów.

Starosta pilski Rafał Zdzierela podkreślił, iż kooperacja między samorządami to nie tylko obowiązek wynikający z przepisów, ale przede wszystkim wyraz troski o mieszkańców:

– Konstytucja wymaga od nas współpracy, ale my naprawdę chcemy ją realizować – dla dobra naszych mieszkanek i mieszkańców. Wsłuchujemy się w ich głosy, także tych, którzy mieszkają na krańcach powiatu, i wyciągamy wnioski. To kolejny etap w walce z wykluczeniem komunikacyjnym. Tam, gdzie rynek nie daje rady, wkracza samorząd – od gminy, przez powiat, aż po województwo. Tak właśnie powstają te linie – z inicjatyw oddolnych, które analizujemy, wspólnie finansujemy i wdrażamy w życie – mówi Rafał Zdzierela , starosta pilski.

– Są to nowo utworzone linie wynikające z zapotrzebowania mieszkańców. Działa tu czysta ekonomia – jeżeli frekwencja jest zbyt niska, linia wymaga wsparcia. Dlatego korzystamy z dopłat z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (ok. 3 zł za każdy wozokilometr), a pozostałą część kosztów pokrywają wspólnie powiaty i gminy. Dzięki temu połączenia są ekonomicznie uzasadnione. Zakładamy, iż ruszą 1 stycznia 2026 roku i będą realizować 3–4 kursy dziennie, dopasowane do godzin nauki w szkołach i dojazdów do pracy – dodaje Stefan Kowal, wicestarosta pilski.

Starosta złotowski Paweł Wruk podziękował za współpracę i zaznaczył, iż Powiat Złotowski jako organizator transportu będzie wnioskował o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Wskazał również, iż rozwój komunikacji idzie w parze z inwestycjami drogowymi i poprawą infrastruktury – zarówno powiatowej, jak i wojewódzkiej.

– Likwidujemy białe plamy i wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, jeżeli chodzi o komunikację na terenie powiatu złotowskiego, ale także pilskiego. Szczególnie gminy Łobżenica i Wysoka są nam bliskie, bo wielu ich mieszkańców wybiera Złotów jako miejsce nauki czy pracy. Dlatego rozwijamy transport publiczny i współpracujemy z tymi gminami dla wspólnego dobra. Oczekiwania na te kursy zgłaszali nie tylko mieszkańcy, ale także samorządowcy – radni, sołtysi, burmistrzowie. Często to właśnie od nich wychodzą pierwsze pomysły, które później wspólnie analizujemy i przekuwamy w konkretne decyzje, takie jak dzisiejsze porozumienie – mówi Paweł Wruk starosta złotowski.

Natomiast Burmistrzowie Wysokiej i Łobżenicy również wyrazili zadowolenie z podpisanego porozumienia, wskazując, iż nowe połączenia ułatwią mieszkańcom dostęp do pracy, edukacji i opieki medycznej oraz pozwolą wypełnić tzw. „białe plamy” komunikacyjne na mapie regionu.

– Przede wszystkim cieszę się, iż mówimy dziś o współpracy między powiatami, a nie o rywalizacji. Otwieramy linię, która była zapomniana – Wysoczka–Złotów. Jest ona bardzo potrzebna, bo wielu pracowników dojeżdża do rozbudowującej się firmy Hjort Knudsen, a wraz z rozwojem zakładu będą potrzebne nowe ręce do pracy. Ten autobus naprawdę ułatwi im codzienne dojazdy. Wierzę też, iż dzięki tej współpracy część młodzieży z gminy Wysoka wybierze Złotów jako kierunek dalszej nauki. Szkoły złotowskie mają tradycję i renomę, szczególnie w kształceniu zawodowym. To szansa na rozwój nie tylko transportowy, ale też edukacyjny dla naszych mieszkańców – zaznacza Artur Kłysz, Burmistrz Miasta i Gminy Wysoka.

Pierwsza z planowanych tras to linia Złotów – Łobżenica, która połączy miejscowości:
w Powiecie Złotowskim – Złotów, Międzybłocie, Śmiardowo Złotowskie, Kujan i Rudną,
oraz w Powiecie Pilskim – Piesno, Rataje i Łobżenicę.

Druga linia, Złotów – Wysoczka, będzie nowym połączeniem komunikacyjnym obejmującym: w Powiecie Złotowskim – Złotów, Blękwit, Klukowo, Łońsko, Krajenkę, Śmiardowo Krajeńskie i Podróżną, a w Powiecie Pilskim – Bądecz, Sędziniec, Wysoką i Wysoczkę.

Co ważne, Powiat Złotowski jako organizator transportu będzie wnioskował do Wojewody Wielkopolskiego o dopłatę do tych linii z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, a finansowanie zapewnią wspólnie: Powiat Złotowski, Gmina Łobżenica i Gmina Wysoka.

Nowe linie autobusowe nie będą jedynie środkiem transportu – staną się ważnym elementem integrującym społeczności obu powiatów, ułatwiając codzienne dojazdy do szkół, pracy oraz instytucji publicznych.

Powiat Pilski kontynuuje również współpracę z Powiatem Czarnkowsko-Trzcianeckim na linii Piła – Ujście – Czarnków, która będzie utrzymana w 2026 roku.

W 2025 roku Linie autobusowe

  1. Linia nr 1 relacji Wyrzysk – Auguścin – Dziunin w tym roku wydłużono tę linię – dzięki zaangażowaniu Gminy Łobżenica – o kolejne 5 miejscowości- Dźwierszno Wielkie – Dźwierszno Małe- Topola, Ferdynandowo i Dębno
  2. Linia nr 2 relacji Osiek nad Notecią – Wyrzysk – Łobżenica – Rataje III,
  3. Linia nr 3 relacji Piła – Mościska – Wysoka – Młotkowo – Wyrzysk,
  4. Linia nr 4 relacji Miasteczko Krajeńskie – Kaczory – Piła,
  5. Linia nr 5 relacji Piła – Kaczory – Miasteczko Krajeńskie – Brzostowo Stare,
  6. Linia nr 6 relacji Białośliwie – Miasteczko Krajeńskie – Piła – w 2026 roku linia będzie obejmowała dwie kolejne miejscowości: Dębówko Nowe i Neżychowo
  7. Linia nr 7 relacji Piła – Stara Łubianka – Nowa Łubianka – Stara Łubianka – Krępsko – Tarnowo – Dobrzyca – Piła,
  8. Linia nr 8 relacji Piła – Kotuń – Cyk – Dolaszewo – Szydłowo – Skrzatusz – Coch – Pluty,
  9. Linia nr 9 relacji Piła – Śmiłowo – Brodna – Zelgniewo,
  10. Linia nr 10 relacji Łobżenica – Wysoka.

Całkowita wartość zadania w 2025 r. – 2 mln zł, przy czym ok. 1, 7 mln to środki pochodzące od Wojewody Wielkopolskiego w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, natomiast ok 300 tys. zł wkład własny Powiatu Pilskiego.

Linie autobusowe na terenie powiatu pilskiego w 2025 r. w ramach FRPA

  • Powiat Pilski (organizator) – 10 linii, 64 438 przewiezionych pasażerów (stan na 30.09.2025 r.)
  • Powiat Złotowski (powierzenie) – Złotów – Łobżenica; 7 404 przewiezionych pasażerów (stan na 31.10.2025 r.)
  • Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki (powierzenie) – Piła – Czarnków; 46 314 przewiezionych pasażerów (stan na 31.10.2025 r.)

Sebastian Daukszewicz

Idź do oryginalnego materiału