Modernizują używane tramwaje z Niemiec
Tabor MPK Łódź liczy 250 tramwajów, z czego 150 niskopodłogowych, a 100 ze schodami. Połowa tych pojazdów ma klimatyzację, a połowa nie. Montaż klimatyzatorów możliwy jest choćby w używanych pojazdach typu NF6D, które pochodzą z Niemiec. MPK ma ich na stanie 35.
- Montaż klimatyzacji jest prosty. Największym wyzwaniem było znalezienie miejsca i usadowienie jej na dachu, który i tak jest już wypełniony różnymi urządzeniami
- tłumaczy Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź.
Tramwaj, który dopiero co zyskał klimę, po łódzkich torach jeździ od 2019 roku. MPK zamierza przetestować zamontowane klimatyzatory i we wrześniu podjąć decyzję o seryjnym montażu klimatyzacji w innych pojazdach.
Koszt w przypadku pojedynczego tramwaju to 400 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć dodatkowe opłaty za prąd. Zbigniew Papierski podkreśla jednak, iż tej klasy tramwaje, doposażone w klimatyzację są trzy razy tańsze (3,9 mln zł) niż np. nowe Moderusy (ok. 12 mln zł za jeden).
https://tulodz.pl/mpk-lodz/nowy-system-oplat-za-przejazdy-mpk-czy-po-wakacjach-pasazerow-czeka-rewolucja/4otgulP9p2FKZL8WuEs1Nie we wszystkich pojazdach montaż klimy się opłaca
Nie we wszystkich pojazdach montaż klimatyzacji jest opłacalny. Tramwaje starego typu ze schodami posłużą jeszcze 5-10 lat. Tych spółka chce się stopniowo pozbywać.
Na zupełnie nowe składy Łodzi nie stać. Nie udało się też pozyskać dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy.
- Gdybyśmy zadali pytanie pasażerom, czy to jest nowy, czy to jest stary tramwaj [NF6D dopiero co wyposażony w klimatyzację - przyp. red], to 90 parę procent odpowiedziałoby, iż jest nowy. Dla pasażera najważniejsza jest punktualność, poza tym liczą się niska podłoga, klimatyzacja latem i ogrzewanie zimą
- dodaje Zbigniew Papierski.
Montażem klimatyzacji w używanym tramwaju zajmowała się łódzka firma Enika.
- "Uszyła" nowe klimatyzatory na miarę naszego pojazdu. Zapewnią one chłód pasażerom w upalne dni. Klimatyzacja była ostatnim brakujący elementem. Pojazd, który za nami stoi, jest całkowicie nowy. Praktycznie z tramwaju został sam szkielet i wszystko inne zostało wymienione. To kompletny pojazd odpowiadający temu, co dostarczają producenci na światowym poziomie
- mówi o używanym tramwaju NF6D z Niemiec Maciej Michalski, zastępca kierownika Zakładu Techniki MPK-Łódź.
"Stary-nowy" tramwaj na łódzkie tory wyjedzie we wtorek.
https://tulodz.pl/mpk-lodz/mpk-lodz-z-nowym-nietypowym-pojazdem-wiemy-do-czego-bedzie-sluzyl-zdjecia/0JptZbHC4fONJEQ3rhkd