Spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK) oraz Polskie Porty Lotnicze (PPL) podpisały najważniejszy list intencyjny, który zakłada objęcie przez PPL mniejszościowego udziału — do 49 proc. — w nowo powołanej spółce CPK.Lotnisko. Nowa jednostka będzie odpowiedzialna za budowę centralnego lotniska pod Warszawą.
Fot. Centralny Port Komunikacyjny
Jak poinformowano podczas oficjalnego ogłoszenia, CPK zachowa co najmniej 51 proc. udziałów w kapitale zakładowym spółki, co zapewni kontrolę nad strategicznym projektem. PPL natomiast obejmie do 49 proc., co oznacza znaczący udział tej spółki w kluczowym przedsięwzięciu infrastrukturalnym.
Planowane zakończenie transakcji i sformalizowanie wszystkich szczegółów współpracy przewidziano na IV kwartał 2025 r. Do tego czasu ma powstać m.in. umowa inwestycyjna pomiędzy CPK a PPL, dokument określający zasady funkcjonowania spółki CPK.Lotnisko oraz szczegółowy model zarządzania przyszłym portem lotniczym.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił wagę tego porozumienia, nazywając je „najważniejszą decyzją organizacyjną i kapitałową w historii projektu CPK”. Wyraził również nadzieję, iż lotnisko stanie się symbolem polskiej suwerenności gospodarczej.
— Chcemy, żeby ten projekt, największy w historii naszego kraju, był zarządzany przez polskie firmy i pozostawał całkowicie polski — zaznaczył minister.
Minister Klimczak dodał, iż Polskie Porty Lotnicze posiadają odpowiednie zasoby, doświadczenie i kompetencje niezbędne do koordynowania prac związanych z budową oraz przyszłym funkcjonowaniem nowego lotniska.
Jak wynika z jego zapowiedzi, PPL planuje zaangażować w projekt ogromne środki finansowe. Na budowę nowego centralnego portu lotniczego w Baranowie przeznaczy aż 9 mld zł.