Od wielu lat Polska utrzymuje status jednego z kluczowych uczestników światowego rynku zniczy. W minionym roku wartość ich eksportu z naszego kraju osiągnęła 727 mln euro, co stanowi 16,2 % światowego rynku. Dzięki temu polscy producenci nie tylko przodują w Europie, ale również skutecznie konkurują z największymi azjatyckimi wytwórcami.
Z danych International Trade Center i Akcenty wynika, iż Polska zajmuje w tej chwili czołowe miejsce w Europie pod względem produkcji i eksportu zniczy, a na świecie ustępuje jedynie Chinom. Na sukces rodzimych producentów wpływają wieloletnie doświadczenie, bogata oferta wzorów oraz korzystne koszty wytwarzania. Najwięksi importerzy polskich zniczy to Niemcy, Holandia i Rumunia, co potwierdza pozycję Polski na rynku Unii Europejskiej.
Pomimo bardzo dobrych wyników, w 2024 roku polski eksport uległ zmniejszeniu o około 3 proc., co może sygnalizować nadchodzące trudności dla sektora. Specjaliści podkreślają rosnącą presję konkurencyjną ze strony Wietnamu, który w ostatnich dwunastu miesiącach odnotował aż 62-procentowy wzrost eksportu zniczy.
Fot. iStock/Onet /K. Walkowiak

















