Bydgoszcz potwierdziła, iż jest stolicą polskiej kolei. 22 i 23 stycznia odbyła się druga edycja Kolej.net – wydarzenia Polskiej Izby Kolei łączącego firmy z branży.
Organizowane przez Polską Izbę Kolei – która ma swoją siedzibę w Bydgoszczy – wydarzenie Kolej.net już drugi rok znajduje się na mapie spotkań branży kolejowej. W środę, 22 stycznia odbył się uroczysty bankiet, a dziś – 23 stycznia – otwarto drugą edycję forum Kolej.net. – Mamy 108 wystawców. Odczytujemy to za sukces, bo w pierwszej edycji było ich 76 – powiedział nam mówi Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Kolei.
Impreza, odbywająca się w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym przyciągnęła kilkuset gości z branży kolejowej – ekspertów i fachowców z różnych dziedzin i firm działających nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. – Stworzyliśmy przestrzeń wymiany doświadczeń. Ta formuła – table-top – jest typowo networkingowa. Krótkie, szybkie spotkania pozwalają na prezentację tego, co oferują – dodał Musiał. Stąd też na materiałach informacyjnych można było spotkać rozwinięcie Kolej.networking. Dyrektor Izby zaznaczył, iż środowe spotkanie w BCTW służyło nie tylko nawiązaniu nowych, ale i podtrzymaniu istniejących, zwłaszcza wśród członków gremium skupiającego podmioty związane z kolejnictwem.
– Zrzeszamy 400 przedsiębiorstw, większość wystawców na Kolej.net jest zrzeszona w naszym samorządzie. Jego siedzibą jest Bydgoszcz, nasza stolica kolei – uzupełnił dyrektor. Podczas uroczystego otwarcia miasto Bydgoszcz reprezentowała wiceprzewodnicząca Rady Miasta Bydgoszczy Elżbieta Rusielewicz. – Kolej jest dla naszego miasta niezwykle ważna. Jest zawsze prorozwojowa, ekologiczna. Dla Bydgoszczy ważne jest, byśmy znaleźli się w sieci kolei dużych prędkości. Musimy o to dbać – prezydent i rada miasta zawsze są otwarte na współpracę w tym zakresie – powiedziała.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Transport, który działa. Rusza kampania na rzecz reformy systemu transportu publicznego w Polsce
Wśród wystawców nie zabrakło znanych bydgoskich firm, takich jak Pixel, Darpol, Stomil, Kolejowych Zakładów Łączności, ale też podmiotów znanych w całym kraju i nie tylko – począwszy od Warsu, przez Harting, Instytut Badawczy Łukasiewicz, Politechnikę Poznańską, Siemensa, Recaro po PKP. Gośćmi targów byli przedstawiciele innych lokalnych firm, jak 4TramCar. O wrażenia zapytaliśmy natomiast znanego w Bydgoszczy głównie z Muzeum Mydła i Historii Brudu Adama Bujnego, którzy podczas targów reprezentował firmę Struno-Bet Migacz.
– Jesteśmy największym dostawcą słupów dla kolei; produkujemy też małogabarytowe płyty przejazdowe. Przygotowujemy się do inwestycji związanych z budową nowych linii szybkiej prędkości. Szukam nowych odbiorców, dostawców i kontaktów – podkreślił.
Podczas wydarzenia podpisano też dwa istotne porozumienia. Pierwszym jest memorandum o współpracy między Polską Izbą Kolei a przedstawicielami Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Człuchowie. Jego celem będzie promocja transportu szynowego w Polsce, krzewienie wiedzy oraz historii kolei na terenie RP. Polska Izba Kolei zawarła też porozumienie ze Stowarzyszeniem Miłośników Kolei w Bydgoszczy. Zapoczątkuje to większą współpracę z tego typu stowarzyszeniami i ośrodkami w Polsce, by finalnie zainaugurować w Bydgoszczy największy w Polsce zjazd miłośników transportu szynowego (pociągi oraz tramwaje).
Kolejne imprezy Polskiej Izby Kolei w Bydgoszczy odbędą się za kilka miesięcy. W okresie letnim odbędzie się piłkarski turniej firm z branży kolejowej; najprawdopodobniej w październiku siedziba Pesy będzie też gościła dużą konferencję poświęconą tramwajom.