Pociąg relacji Zagórz – Kraków Główny – Zagórz od lat pełni istotną rolę dla mieszkańców powiatów bieszczadzkiego, leskiego i sanockiego, a także dla turystów zmierzających w góry. Zagórz, często nazywany kolejową bramą Bieszczad, stanowi punkt wyjściowy zarówno dla wycieczek górskich, jak i dla podróży do większych miast w Polsce. w tej chwili codziennie kursują dwa pociągi w każdą stronę. Z Zagórza do Krakowa Głównego odjeżdżają o 05:00 i 15:09, natomiast w przeciwnym kierunku pociągi odjeżdżają o 09:16 i 18:29. Podróż trwa nieco ponad cztery godziny i odbywa się bez przeszkód, zapewniając bezpośrednie połączenie z centrum Małopolski.
Zmiany w rozkładzie od 14 grudnia
Po wejściu w życie zimowego rozkładu jazdy, podróżni będą korzystać z systemu uwzględniającego przesiadki. Poranny kurs z Zagórza wyruszy o 04:55, a popołudniowy o 15:05. Pasażerowie zmierzający w stronę Krakowa dojadą pociągiem do Targowisk, gdzie zostaną przetransportowani zastępczą komunikacją autobusową do Krosna. W Krośnie nastąpi ponowna przesiadka na pociąg, który kontynuuje podróż w kierunku Krakowa. Największe kontrowersje budzi fakt, iż poranny skład nie dotrze do stacji Kraków Główny, a zakończy trasę na stacji Kraków Płaszów. Pasażerowie zwracają uwagę, iż w przeciwieństwie do kursu popołudniowego, będą musieli samodzielnie zadbać o dalszy dojazd do centrum, co rodzi pytania o komfort podróży i dostępność miejsc w kolejnych pociągach.
https://wbieszczady.pl/aktualnosci/bez-polaczen-kolejowych-w-bieszczady-podano-dokladne-przyczyny-decyzji/Yo3Ui4j0QEzXdtKeXAoLDorota Szalacha z PKP Polskich Linii Kolejowych wyjaśnia w rozmowie z Radiem Kraków, iż zmiany są konsekwencją trwającego remontu peronów na stacji Kraków Główny, który ogranicza przepustowość całego dworca. Jak podkreśla, prace te wymagają niestandardowych rozwiązań, w tym skierowania części połączeń na stację Kraków Płaszów, tak aby wszystkie pociągi mogły wjechać do aglomeracji krakowskiej. Z tego powodu poranny pociąg „Wetlina” musi opuścić Kraków Główny wcześniej, aby zwolnić peron dla kolejnych składów, co jednocześnie przekłada się na nieco wydłużone postoje na wybranych stacjach.
Decyzja o skierowaniu porannego pociągu na stację Kraków Płaszów spotkała się z mieszanymi reakcjami. Pasażerowie wskazują, iż zmiana komplikuje planowanie podróży i wymaga dodatkowego wysiłku przy dojeździe do centrum Krakowa.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Kiedyś jeździł przez Bieszczady. Teraz zabiera nas w podróż w czasie [ZDJĘCIA]
W drodze powrotnej system kursowania będzie analogiczny. Pociąg odjedzie z Krakowa Głównego o 09:30 i 18:25, a pasażerowie ponownie skorzystają z Zastępczej Komunikacji Autobusowej między Krosnem a Targowiskami, aby kontynuować podróż do Zagórza.
Modernizacja linii nr 108
Rozkład uwzględniający przesiadki jest konsekwencją rozpoczęcia generalnego remontu linii kolejowej nr 108, obejmującego odcinek Jasło – Nowy Zagórz, ze szczególnym uwzględnieniem fragmentu Krosno – Targowiska. Celem modernizacji jest podniesienie komfortu podróży, poprawa bezpieczeństwa oraz skrócenie czasu przejazdu w przyszłości. Wprowadzenie przesiadek pozwala utrzymać ciągłość komunikacyjną w regionie, minimalizując ograniczenia dla podróżnych w okresie remontu.












